متریال‌هایی  که امروزه در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاملاً متفاوت از گذشته است. با ساده‌ترین مثال می‌توان این موضوع را درک کرد؛ به طور مثال در گذشته‌های نه چندان دور برای اینکه محیط داخلی ساختمان را زیبا کنند از گچکاری و گچ‌بری استفاده می‌کردند که علاوه بر هزینه زیاد، دردسرهای خاص خود را نیز داشت؛ اما امروزه چیز دیگری جایگزین شده که آن را با نام سقف کاذب می‌شناسند. اگر هنوز راجع به این موضوع اطلاعات کافی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطالب را از دست ندهید چرا که به طور مفصل راجع به سازه سقف کاذب صحبت کرده‌ایم.

درباره سقف کاذب 

پیش از اینکه بخواهیم راجع به سازه سقف کاذب صحبت کنیم، بهتر است ابتدا مختصر توضیحی راجع به خود سقف کاذب داشته باشیم تا آن دسته از کاربرانی که در این باره آشنایی کافی ندارند به خوبی با آن آشنا شوند. سقف کاذب که امروزه بیش از هر زمانی نسبت به انجام آن در محیط‌های مختلف اقدام می‌کنند را با نام سقف ثانویه یا سقف دوم می‌شناسند. این سقف انواع بسیار متنوعی دارد که هر یک از آن‌ها طرح متفاوتی از دیگر داشته و مناسب محیطی خاص است. 

برای اجرایی کردن سقف‌های کاذب به یکسری ملزومات دیگر مثل تایل، سازه سپری، نبشی، گیره تایل و... نیاز است که هر یک از آن‌ها به منظور متصل کردن سازه‌های مختلف باهم، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سقف کاذب می‌توان در هر محیطی بدون محدودیت استفاده کرد.

سازه سقف کاذب چیست؟

سازه سقف کاذب یا سپری سقف کاذب، یکی از سازه‌های بسیار مهم در اجرای سقف کاذب است. سپری‌ها در طرح‌ها، رنگ‌ها و انواع متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. این نوع سازه که یک سیستم مدرن به شمار می‌آید برای زیباتر شدن سقف و استحکام بخشیدن به آن است. سپری‌ها که از جنس ورق گالوانیزه و بعضاً آلومینیوم هستند به شکل T هستند.

هدف از طراحی این محصول در واقع کمک به حفظ استحکام سازه کلی است به شکلی که متخصصین فعال در این حوزه، سپری را مهم‌ترین سازه در این میان محسوب می‌کنند؛ به بیان دیگر اینکه از سپری سازه سقف کاذب برای زیرسازی استفاده می‌شود پس اگر زیرسازی به خوبی انجام شود، باقی کار نیز به خوبی صورت می‌گیرد.

انواع سازه سقف کاذب 

سازه سقف کاذب به دلیل اینکه برای جاهای مختلف سقف به کابرده می‌شوند در نتیجه در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر یک برای بخش خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به طور مثال برای بخش‌هایی از سقف که بار کمتری دارد از سازه سپری نازک‌تر استفاده می‌شود، اما برای آن بخش از سقف که هم بار بیشتری دارد و هم اینکه وسیع‌تر است، سازه سپری قطورتر به کار برده می‌شود. سپری‌ها را به طور کلی در سه قطر 600، 1200 و 3600 میلی متری می‌سازند.

توجه داشته باشید که تفاوت در ضخامت آن‌ها به این معنا نیست که از نظر کیفیتی با هم تفاوت دارند یا برای نصب باید الزامات متفاوتی را استفاده کرد، تمامی آن‌ها از نظر کیفیت زیر نظر مهندس ناظر آزمایش شده اند و مقاومت بالایی دارند.

استفاده از سقف کاذب چه مزیت‌هایی دارد؟

قطعاً زمانی که یک سازه یا محصول مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد یعنی از مزیت‌های زیادی برخوردار است؛ این موضوع برای سقف کاذب نیز صدق می‌کند. از سری مزیت‌هایی که می‌توان برای آن ذکر کرد به شرح زیر است.

  • پوشش دهی تاسیسات سقفی

سقف کاذب به عنوان سقف دوم یا ثانویه شناخته می‌شود، بدین صورت که با فاصله 10 تا 15 سانتی متری از سقف اصلی قرار می‌گیرد در نتیجه می‌توان همه‌ی تاسیسات قرار گرفته شده روی سقف اصلی را با استفاده از سقف کاذب پوشش داد بدون اینکه مشکلی به وجود بیاید.

  • آکوستیک کردن محیط مدنظر

اگر می‌خواهید صدای محیط کار یا محیط زندگی خود را تا حد زیادی فیلتر کنید، پس به سراغ اجرای سقف کاذب بروید چرا که محیط را آکوستیک می‌کند. منظور از آکوستیک کردن محیط، جذب کردن صدا، انتقال آن به پشت سازه و عدم انعکاس آن است.

  • عایق حرارتی 

منظور از عایق حرارتی بودن این است که محیط‌هایی که سقف کاذب برای آن‌ها اجرا شده است می‌توانند دمای محیط را حفظ کنند. از سقف‌های کاذب برای شهرهایی که دمای هوای آن‌ها بسیار سرد یا بسیار گرم است استفاده می‌کنند. در واقع هدر رفت انرژی با اجرای سقف کاذب تقریباً به صفر می‌رسد.

  • عایق رطوبت

اکثر سقف‌های کاذب به گونه ای ساخته می‌شوند که در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند؛ وجود این مزیت باعث می‌شود تا بتوان از آن سازه در هر محیطی استفاده کرد؛ حتی محیط‌هایی مثل سرویس‌های بهداشتی و استخرها نیز قابلیت اجرای سقف کاذب را دارند. افراد ساکن در شهرهای شرجی که دائماً نگران نم زدن سقف منازل خود هستند با استفاده از سقف‌های کاذبی که عایق رطوبت می‌باشند، خود را از شر این مشکل نجات می‌دهند.

  • افزایش زیبایی محیط

از دیگر مزیت‌هایی که سازه سقف کاذب پس از اجرا دارد، این است که محیط را به طرز چشم گیری زیبا می‌کند. زیبایی که سقف کاذب به محیط می‌بخشد به چند جهت است که شامل مواردی مثل نورپردازی ویژه، طراحی‌های سه بعدی و برجسته، استفاده از تایل‌های طرح دار و... می‌باشد.

  • ایجاد قابلیت نورپردازی محیط

در محیط‌هایی که به علت نبود سیم کشی مناسب، نور کافی ندارند؛ با استفاده از اجرای سازه سقف کاذب به راحتی می‌توان نورپردازی ایجاد کرد. نورپردازی‌ها با توجه به طراحی‌های ویژه با توجه سلیقه مشتری، نیاز محیط  و نوع سقف کاذب انجام می‌گیرد.

انواع سقف کاذب

طراحان و تولیدکنندگان سازه سقف کاذب برای اینکه هر مشتری با توجه به نیاز و سلیقه خود بتواند طرح مناسبی انتخاب کند، دست به تولید متریال‌های مختلفی زده‌اند که هر یک مناسب نوع خاصی از سقف کاذب است. انواع سقف کاذب شامل 9 مورد زیر می‌باشد.

سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف در دو نوع ثابت و متحرک طراحی و تولید می‌شود که هر یک از آن‌ها ویژگی خاصی داشته و مناسب دسته ای از محیط‌ها هستند. برای اجرای زیرسازی سقف کاذب کناف از نوع ثابت از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌کنند که وزن بسیار کمی نیز دارد، سپس تایل‌های گچی یا سیمانی را با آن مونتاژ می‌کنند. در نوع دیگر که متحرک است ابتدا پروفیل‌های سپری را که از جنس ورق‌های گالوانیزه هستند به منظور زیرسازی کار، استفاده می‌کنند، در مرحله بعد تایل‌های گچی روی این سازه‌ها سوار شده و در نهایت کار خاتمه می‌یابد. البته به غیر از پنل گچی از پنل‌های آلومینیومی، پوشالی و حتی معدنی نیز می‌توان استفاده کرد.

سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس دیگر متقاضی ندارد چرا که برای اجرای آن زمان زیادی تلف می‌شد، از آن گذشته هزینه‌ی زیادی نیز به همراه دارد. برای اجرای این نوع سقف از ورقه‌های رابیتس و گچ زیادی استفاده می‌کردند سپس به آن طرح و شکل می‌دادند، برای زیرسازی نیز به سازه‌هایی مثل نبشی و میلگرد نیاز بود.

سقف کاذب گریلیوم

اگر به دنبال یک سقف کاذب ساده و مینیمال اما جذاب هستید به شما توصیه می‌کنیم، سقف کاذب گریلیوم را اجرا کنید. در تعریف ظاهر آن باید بگوئیم که زیرسازی این سقف با استفاده از سازه‌های فولادی صورت می‌گیرد سپس مربع‌هایی در ابعاد کوچک که تو خالی هستند را مونتاژ می‌کنند. جنس این مربع‌ها از آلومینیوم است که ضد زنگ بوده و دوام بسیار بالایی دارد.

سقف کاذب چوبی

گران‌ترین نوع سقف که تا کنون به اجرا رسیده است، سقف کاذب چوبی می‌باشد. سقف کاذب چوبی درست مثل وسایل چوبی است که مخاطبان خاصی دارد. برای اجرای این سقف به طور کامل از چوب استفاده می‌شود، متریال‌های قابل استفاده در این سقف باید همگی بالاترین کیفیت را داشته باشند زیرا چوب در صورتی که در معرض رطوبت باشد در مدت کوتاهی از بین می‌رود. 

سقف کاذب آکوستیک

یکی از سقف‌های کاذب که بسیار کارایی جالبی دارد، سقف کاذب آکوستیک است. این نوع سقف صدا را به خود جذب کرده و به پشت سازه انتقال می‌دهد؛ به بیان دیگر اینکه مانع از عبور صدا به طبقات دیگر می‌شود. از سقف کاذب آکوستیک در استودیوها، سالن‌های تئاتر، سینما و... استفاده می‌شود که کیفیت صدا نیز اهمیت ویژه ای دارد. البته از این نوع سقف حتی می‌توان در محیط منازل نیز استفاده کرد خصوصاً برای کسانی که در خانه به تمرین ساز و آواز مشغول هستند.

سقف کاذب آلومینیومی

این نوع سقف را از متریال‌های آلومینیومی می‌سازند که در دو نوع مشبک و نواری ساخته می‌شود. برای اجرای زیرسازی آن از سازه پروفیل استفاده می‌کنند سپس پنل‌های سقفی آلومینیومی که به شکل نواری هستند مونتاژ خواهند شد.

سقف کاذب پی وی سی

این نوع سقف کاذب در دسته‌ی تاپ‌ترین‌ها قرار دارد چرا که تقریباً از هر نظر امتحان خود را پس داده است؛ مقاومت بالا در برابر صوت، حرارت و رطوبت در کنار زیبایی باعث شده تا این نوع سازه سقف کاذب مخاطبانی زیادی داشته باشد و پرفروش باشد. لازم به ذکر است که سقف کاذب پی وی سی در دسته‌ی سقف‌های ثابت قرار دارد؛ البته این بدان معنا نیست که نمی‌توان نسبت به تعویض بخش‌هایی از آن اقدام کرد بلکه هر زمان که نیاز باشد می‌توان این کار را انجام داد.

سقف کاذب آی گلس

گلس یا Glass در لغت به معنای شیشه است، پس می‌توان فهمید نامی که برای این نوع از سقف کاذب در نظر گرفته اند به چه دلیل است. شاید متفاوت‌ترین نوع متریالی که برای ساخت سقف‌های کاذب استفاده می‌شود، همین مورد باشد؛ چرا که تایل‌های آن از جنس ورق آکریلیک و شیشه هستند. نمایی که در انتهای کار مشاهده می‌شود زیبایی چشم نوازی دارد؛ عبور نور از این سازه و انعکاس رنگ به محیط باعث شده تا سقف کاذب آی گلس را به عنوان سقف ایرانی بشناسند؛ نورهای رنگی متصاعد شده از این سازه، تداعی کننده مکان‌های سنتی ایرانی است.

سقف کاذب ترکیبی

سقف کاذب ترکیبی برای محیط‌هایی مناسب است که نه حالت رسمی دارند و نه یک جو خاص در فضا حاکم است؛ در این نوع سقف می‌توان چند نوع از سقف‌های کاذب را که با هم، همخوانی دارند، استفاده کرد. از آن جایی که متریال‌های استفاده شده در این سقف متنوع است و وزن هر یک با دیگری تفاوت دارد، در نتیجه باید زیرسازی آن با بالاترین دقیت و کیفیت صورت گیرد تا در زمان وقوع زلزله یا در گذر زمان مشکلی به وجود نیاید.

هزینه‌ی اجرای سقف کاذب چقدر است؟

همه‌ی مخاطبانی که نسبت به سازه سقف کاذب اطلاعات کسب می‌کنند، قطعاً راجع به هزینه‌ی اجرای هر یک از سقف‌های کاذب کنجکاوی خواهند کرد؛ اما متاسفانه این موضوع را به هیچ عنوان نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد؛ یعنی نمی‌توان گفت برای اجرای هر یک از سقف‌های کاذب تا چه میزان هزینه باید کرد؛ دلیل آن هم این است که کشور ما دچار تورم است و نوسان قیمت در تمامی محصولات به طور واضح دیده می‌شود.

از همین رو اگر ما نرخی را برای یک سازه سقف کاذب یا یکی از انواع سقف‌های کاذب تعیین کنیم، پس از مدتی تغییر می‌کند و چون ما آن را از قبل ثبت کرده ایم و به احتمال قوی مخاطبان از آن مطلع هستند، اگر بخواهند نسبت به اجرا اقدام کنند با اختلاف قیمت مواجه خواهند شد که این موضوع خود می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد و رضایت مشتری باشد. با این حال عواملی که بر قمیت تمام شده سقف کاذب تاثیر می‌گذارد را ذکر می‌کنیم تا شما با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب و اجرا پیش بروید. از جمله عوامل فوق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوع سقف انتخابی

در بخش قبلی راجع به هر یک از سقف‌های کاذب به طور کامل صحبت کردیم، به شکلی که شما می‌دانید برای اجرای هر یک از آن‌ها چه متریال‌هایی نیاز است. به طور مثال اگر سقف کاذب چوبی را انتخاب کنید باید بالاترین هزینه را در نظر بگیرید زیرا چوب همیشه قیمت بالایی دارد. پس می‌توان گفت که اولین عامل موثر در قیمت اجرای سقف کاذب، نوع سقف انتخابی است.

متراژ محیط

متراژ محیط نیز عامل دیگری است که بر هزینه‌ها تاثیر مستقیم دارد؛ در واقع هر چه محیط بزرگ‌تر باشد به متریال‌های بیشتری نیاز دارد که نتیجه‌ی آن افزایش هزینه‌ها خواهد بود.

کیفیت محصول

نه تنها در خرید سازه سقف کاذب، بلکه در خرید هر محصول دیگری، میزان کیفیت محصول می‌تواند به طور قطعی تعیین کننده هزینه‌ها باشد؛ به زبان ساده‌تر اینکه هر چه کیفیت بالاتر باشد، فاکتور نهایی افزایش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که شاید کیفیت بالای محصول باعث بیشتر شدن هزینه‌ها باشد اما مزیتی که دارد این است که تنها یکبار نسبت به خرید اقدام می‌کنید و پس از آن تا سال‌های طولانی شاهد مقاومت و طول عمر طولانی سازه بدون خرابی خواهید  بود؛ پس می‌توان گفت که خرید محصول باکیفیت، خود نوعی سود به حساب می‌آید.

انتخاب نصاب

در هر شغلی از لحاظ مهارت افراد زیادی در حال کار هستند، اما همه‌ی آن‌ها اصولی کار نمی‌کنند به همین دلیل هزینه ای که برای اجرای سازه سقف کاذب دریافت می‌کنند متغییر است. مسلماً هر چه میزان مهارت نصاب بیشتر باشد هزینه ای که بابت اجرای کار دریافت می‌کند نیز بالاتر خواهد بود. توصیه می‌کنیم حتماً در رابطه با نصاب حرفه ای تحقیق کنید و بهترین را برای انجام این کار انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بدون هدر رفت کوچک‌ترین متریال داشته باشید.

طرح انتخابی

منظور از طرح انتخابی این است که می‌خواهید در هر بخش از سقف چه مدل و طرحی اجرا شود؛ به طور مثال در سقف کاذب کناف از نوع ثابت برخی از افراد می‌خواهند تنها دورتا دور سقف کار شود، این در حالیست که عده‌ی دیگری نه تنها دورتا دور سقف بلکه برای مرکز نیز طرح می‌خواهند؛ حتی می‌توان نورپردازی نیز برای آن اجرا کرد. هر یک از این آیتم‌ها هزینه جدایی به همراه دارند.

از سازه سقف کاذب در چه محیط‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

سقف کاذب به عنوان سقف دوم یا ثانویه در ساختمان سازی اجرا می‌شود در نتیجه تقریباً در هر محیطی قابل استفاده است. یعنی هم می‌توان در محیط‌های خصوصی و هم در محیط‌های عمومی کاربرد دارد. از سری مکان‌هایی که می‌توان برای آن‌ها سقف کاذب اجرا کرد، عبارتند از:

  • سینماها
  • سالن‌های تئاتر و نمایش
  • مطب‌ها
  • بیمارستان‌ها
  • منازل مسکونی و تجاری
  • سالن‌های آرایشی
  • فرودگاه‌ها
  • ایستگاه‌‎های اتوبوس
  • استخرها
  • سرویس‌های بهداشتی

درست است که از سازه سقف کاذب و اجرای سقف کاذب می‌توان برای هر محیطی استفاده کرد اما باید توجه داشته باشید که هر یک از آن‌ها برای محیط خاصی مناسب هستند؛ پس پیش از اینکه نوع آن را انتخاب کنید بهتر است راجع به کارایی هر یک در هر محیط تحقیق کنید.

مراحل نصب سازه سقف کاذب به چه صورت است؟

برای نصب سازه سقف کاذب به صورت اصولی باید حتماً از یک متخصص در این زمینه کمک گرفت زیرا اجرای آن کار افراد آماتور نیست؛ با این حال برای آفزایش آگاهی هر چه بیشتر شما، مراحل آن را در ادامه شرح داده ایم که بدین صورت است.

  • اولین قدم برای اجرای سازه سقف کاذب این است که محیط به طور کامل بررسی شود؛ این بررسی از لحاظ ابعاد، میزان نوردهی، ارتفاع سقف و... می‌باشد. 
  • پس از آن باید با استفاده از متر کل سقف را اندازه گیری کرد و با توجه به مدل انتخابی مشتری، اقدام به خرید محصولات و متعلقات لازم برای اجرای سقف کرد.
  • در مرحله بعد پس از اینکه تمامی سازه‎های مورد نیاز فراهم شد، حالا نوبت به اجرای آن هاست؛ اولین سازه‌ای که باید به کار برده شود نبشی است که باید دورتادور سقف و با کمک میخ و چاشنی متصل شود.
  • سپس نوبت به اجرای سازه سقف کاذب یا همان سپری است. سپری‌ها که در ابعاد و ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شوند باید با توجه به بار سقف به کار برد.
  • آخرین مرحله پس از اتمام زیرسازی، مربوط به نصب تایل‌ها و پنل‌هاست. تایل‌ها در واقع فضای بیرونی کار را نشان می‌دهند پس نحوه‌ی به کار بردن آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

متعلقات مورد نیاز همراه با سازه سقف کاذب

سازه سقف کاذب برای به اجرا درآمدن به ملزومات دیگری نیز نیاز دارد، از سری متعلقات مورد نیاز برای مونتاژ این سازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تراز

اولین چیزی که باید حتماً برای اجرای سازه سقف کاذب وجود داشته باشد، تراز است. شاید از خود سوال بپرسید که تراز همراه با این متعلقات نصب نمی‌شود پس چرا باید به آن اشاره کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تراز به اندازه سایر سازه‌های ذکر شده مهم است و در مرحله به مرحله نقش دارد؛ به این خاطر که سقف کاذب ایجاد شده اگر تراز نباشد مشکلاتی مثل چفت نشدن سازه‌ها به هم، به وجود می‌آورد که نتیجه آن ممکن است باعث فرو ریخت سازه شود.

آویز فنردار قابل تنظیم

آویز فنردار را با آلیاژ گالوانیزه در قطر 4 میلی متری می‌سازند، از این سازه به منظور متصل کردن سپری‌ها با سایر متعلقات استفاده می‌شود.

گیره تایل

همانطور که از نام آن پیداست این محصول زمانی استفاده می‌شود که نصاب قصد مونتاژ تایل را دارد. از گیره تایل به منظور چفت کردن و متصل کردن تایل‌ها باهم استفاده می‌شود. از آن گذشته، با استفاده از آن می‌توان سازه را مستحکم‌تر کرد.

سنجاق و گیره آویز

از دیگر متعلقات نصب شده همراه با سازه سقف کاذب، سنجاق و گیره آویز است. از این سازه به منظور آویز کردن اکسسوری‌های مورد نیاز در محیط، استفاده می‌شود.

قیمت سازه سقف کاذب و عوامل موثر بر آن

قیمت سازه سقف کاذب با توجه به بررسی یکسری عوامل قابل تشخیص است اما اینکه بخواهیم یک بازه قیمت برای آن تعیین کنیم، عملاً قابل اجرا نیست؛ عواملی که روی این موضوع تاثیر مستقیم دارند به شرح زیر است:

کیفیت سازه

در سازه‌های باکیفیت از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود که بالاترین کیفیت را دارند در نتیجه انتظار می‌رود که هزینه ساخت آن‌ها نیز افزایش داشته باشد؛ پس می‌توان گفت کیفیت محصول در قیمت نهایی سازه سقف کاذب تاثیر مستقیم دارد.

شرکت سازنده

شرکت سازنده نیز در این میان بی تاثیر نیست؛ شرکت‌هایی که به یک برند مطرح تبدیل شده اند بیشتر از هر چیزی به کیفیت محصولات خود و به دنبال آن، رضایت مشتری توجه می‌کنند؛ در نتیجه هزینه‎ای که برای محصولات خود در نظر گرفته اند می‌تواند از سایر رقبا بیشتر باشد.

خرید از تولیدکننده

تولیدکنندگان سازه‌های ساختمانی که اقدام به فروش محصولات خود به صورت تک فروشی یا عمده می‌کنند، معمولاً قیمت منصفانه‌تری به نسبت خرده فروشان دارند؛ پس اگر می‌خواهید در این باره سود کنید مستقیماً از تولیدکننده خرید کنید.

ابعاد و ویژگی‌های سازه

از دیگر عوامل موثر در قیمت سازه سقف کاذب، ابعاد و ویژگی‌های سازه است. سازه‌های تولید شده برای اجرای سقف کاذب در ابعاد، ضخامت، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‎شوند که هر یک ممکن است قیمت متفاوتی از دیگری داشته باشند.

برای خرید سازه سقف کاذب باید به کجا مراجعه کرد؟

فروشندگان زیادی در بازار وجود دارند که به فروش سازه سقف کاذب و انواع آن می‌پردازند اما اینکه کدام یک را برای خرید انتخاب می‌کنید، می‌تواند نتیجه کاملاً متفاوتی باهم داشته باشند؛ از این نظر که برخی از آن‌ها خرده فروش بوده و جنس را از تولیدکننده می‌خرند، در نتیجه برای اینکه سود کنند مقداری به قیمت اصلی آن اضافی می‌کنند؛ این در حالیست که اگر خرید را بدون واسطه و از تولیدکننده انجام دهید می‌توانید بالاترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت داشته باشید. 

اگر به دنبال خرید از یک تولیدکننده معتبر هستید اما نمی‌دانید باید به کجا مراجعه کرد، ما به شما گروه تولیدی ای جی وی را پیشنهاد می‌کنیم؛ این شرکت هر نوع متریال ساختمانی که برای اجرای سقف‌های کاذب نیاز است را تولید می‌کنند که هر یک نیز در طرح‌های متنوع طراحی و تولید می‌شود. دلیل دیگر معرفی آن‌ها این است که تمام سازه‌ها را بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت به بازار عرضه می‌کنند. موضوع جالبی که در شرکت تولیدی ای جی وی وجود دارد این است که تمام محصولات آن‌ها قابلیت بازیافت دارد؛ این در حالیست که در سایر شرکت‌ها چنین ویژگی مثبتی دیده نمی‌شود.

مزیت خرید سازه سقف کاذب از تولیدکننده

با خرید سازه سقف کاذب به طور مستقیم، یکسری مزیت‌ها خواهید داشت، مزیت‌هایی مثل:

اطمینان از کیفیت سازه

شرکت‌های تولیدکننده‌ای که خود اقدام به فروش محصولاتشان می‌کنند برای اینکه رضایت هرچه بیشتر مشتریان را به دست آورند و بیش از پیش از رقبا پیشی بگیرند، به ساخت محصولات باکیفیت می‌پردازند؛ از همین رو زمانی که شما از یک تولیدکننده خرید می‌کنید از کیفیت محصولات آن اطمینان خواهید داشت.

اطمینان از قیمت منصفانه

مزیت دیگری که خرید سازه سقف کاذب از شرکت‌های تولیدکننده به همراه دارد این است که تمامی قیمت‌های تعیین شده منصفانه هستند. همیشه تولیدکننده قیمت کمتری به نسبت خرده فروش تعیین می‌کند.

اطمینان از تعویض محصول در صورت وجود مشکل

و اما آخرین مزیتی که در این میان وجود دارد، اطمینان از تعویض محصول در صورت وجود مشکل است؛ به بیان دیگر اینکه اگر پس از خرید، هر یک از محصولات مشکلی داشته باشند به راحتی می‌توان نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد؛ این در حالیست که اگر چنین معضلی هنگام خرید از خرده فروش به وجود بیاید امکان دارد که محصول را تعویض نکند.

بررسی میزان استحکام و طول عمر سازه سقف کاذب

همانطور که گفتیم برای ساخت سازه سقف کاذب از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند که به خودی خود از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. ویژگی این آلیاژ این است که ضد زنگ بوده و اگر در معرض رطوبت قرار بگیرد هیچگونه مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. در رابطه با طول عمر این سازه باید بگوئیم که تا سال‌های طولانی بدون مشکل خواهد بود؛ اما در این میان یکسری عوامل نیز دخالت دارند که می‌توانند طول عمر سازه را تحت تاثیر قرار دهند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

محیط مد نظر

اینکه چه سازه ای در چه محیطی استفاده می‌شود می‌تواند تاثیر مستقیمی بر طول عمر سازه داشته باشد؛ به طور مثال اگر از سازه تایل گچی برای محیط‌های بسیار مرطوب مثل استخرها یا سرویس‌های بهداشتی استفاده شود طولی نمی‌کشد که سازه دچار خرابی می‌شود چرا که گچ در چنین فضاهایی در طولانی مدت رطوبت را به خود جذب می‌کند.

نوع نصب

جالب است بدانید حتی نوع نصب نیز می‌تواند روی طول عمر سازه تاثیر داشته باشد؛ با ذکر یک مثال به این موضوع می‌پردازیم. تصور کنید که یک نصاب آماتور برای نصب سازه سقف کاذب اقدام می‌کند، به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی از متعلقات مناسب استفاده نمی‌کند یا اینکه هنگام متصل کردن سازه‌ها بهم، به یک اندازه چفت و بست انجام نمی‌دهد، به شکلی که بیشتر بار سقف برای یک بخش از سازه است؛ سرانجام چنین کاری چیزی جز از بین رفتن سازه به مرور زمان نخواهد بود.

ملزومات به کار رفته

ملزوماتی که همراه با سازه سقف کاذب به کار برده می‌شوند باید کیفیت بالایی داشته باشند به شکلی که با فشار بار از بین نروند و پوسیده نشوند یا اینکه اگر در معرض رطوبت قرار می‌گیرند دچار زنگ زدگی نشوند. توجه به این موارد جزیی نه تنها باعث افزایش کیفیت نهایی شود بلکه طول عمر سازه را نیز بیشتر می‌کند.

انواع تایل‌های گچی قابل استفاده همراه با سازه سقف کاذب

تایل‌های گچی نوعی سازه هستند که همراه با سازه سقف کاذب به کار برده می‌شوند که انواع متفاوتی داشته و هر یک برای محیط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تولید آن‌ها از گچ و آب همراه با یک پوشش نازک به منظور جلوگیری از شکستگی، استفاده می‌شود؛ تایل‌های سقفی عموماً در ابعاد 60*60 به تولید می‌رسند. از سری تایل‌های گچی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تایل گچی ساده

طراحان همیشه سعی می‌کنند برای هر سلیقه‌ای یک طرح داشته باشند؛ در این میان برخی از افراد هستند که به طرح‌های کاملاً ساده علاقه‌مند می‌باشند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید پس تایل گچی ساده می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند چرا که هیچگونه طرح یا نقشی روی آن ایجاد نشده است. مزیتی که این طرح دارد این است که برای هر محیطی با هر ظاهری قابل استفاده است.

تایل گچی حصیری

اگر به دنبال یک طرح کلاسیک اما در عین حال زیبا هستید، به شما تایل گچی حصیری را پیشنهاد می‌کنیم؛ طرح‌های ایجاد شده روی آن از یکسری خطوط افقی و عمودی تشکیل شده است که دقیقاً شبیه به حصیر می‌باشد.

تایل گچی تخم مرغی

تایل گچی تخم مرغی طرح‌هایی دقیقاً شبیه به تخم مرغ دارد؛ یعنی طرح‌های ایجاد شده روی آن بیضی هستند که در اندازه‌های کوچک تا بزرگ وجود دارند. از این طرح برای محیط‌هایی که مدرن هستند بیشتر استفاده می‌شود.

تایل گچی پانچ گرد نامنظم

اگر دقت کرده باشید برخی از تایل‌های گچی حفره‌هایی دارند، به این حفره‌ها در اصطلاح پانچ گفته می‌شود؛ که در این نوع از تایل شکل پانچ‌ها گرد است و با اندازه‌های متفاوت از هم ایجاد شده اند. استفاده از این سازه محیط را از حالت یکنواختی خارج می‌کند.

تایل گچی پانچ گرد منظم

در این نوع تایل پانچ‌های ایجاد شده همگی به صورت یک شکل با ابعاد یکسان و فاصله یک اندازه از هم قرار گرفته‌اند. از این محصول برای محیط‌های عمومی مثل بیمارستان، مطب، فرودگاه و... استفاده می‌کنند.

تایل گچی پانچ مربع منظم و نامنظم

تایل گچی پانچ مربع نیز به دو شکل منظم و نامنظم طراحی و تولید می‌شود؛ که ویژگی‌های آن‌ها دقیقاً شبیه به دو نوع قبلی است، با این تفاوت که شکل حفره‌های این دو مربعی است.

تایل گچی روکشدار

همانطور که می‌دانید ساختار گچ به گونه ای است که به راحتی شکسته می‌شود؛ برای این که بتوان مقاومت آن را از هر نظر افزایش داد، هنگام ساخت یک روکش نازک روی آن می‌کشند؛ با این کار مقاومت سازه در برابر عواملی مثل رطوبت، ضربه و حتی حرارت نیز بیشتر می‌شود. تایل گچی روکشدار را برای محیط‌هایی استفاده می‌کنند که چنین شرایطی داشته باشد.

محاسبه قیمت هر مدل تایل

بسیاری از مخاطبان اولین سوالی که در رابطه با تایل دارند، این است که قیمت آن چقدر است؛ محاسبه هزینه تایل به طور کلی قابل انجام نیست به این خاطر که قیمت‌ها به دلیل تورم به صورت لحظه ای تغییر می‌کنند در نتیجه اعلام هزینه هر نوع تایل چیزی جز ضرر برای تولیدکننده و نارضایتی مشتری را به همراه ندارد. بهترین کار این است که از طریق سایت ای جی وی با کارشناسان فروش ارتباط بگیرید و یا اینکه با شماره‌های درج شده تماس گرفته و راجع به قیمت روز هر یک از تایل‌ها سوال بپرسید. علاوه برمتغییر بودن قیمت‌ها بخاطر تورم، دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث اختلاف قیمت‌ها می‌شوند، از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوع تایل

اگر تا به این قسمت از مقاله را با دقت خوانده باشید می‌دانید که تایل‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از نظر ظاهری با دیگری تفاوت دارد، اینکه شما چه تایلی را مدنظردارید می‌تواند بر هزینه‌ها تاثیر داشته باشد.

شرکت سازنده

از دیگر عوامل موثر بر هزینه تایل، شرکت سازنده آن است. برخی از کمپانی‌ها تنها به فکر تولید هستند بدون اینکه نظارت خاصی روی آن‌ها داشته باشند، چنین شرکت‌هایی نمی‌توانند محصول باکیفیتی را ارائه کنند. هر چه کیفیت محصول بیشتر باشد هزینه ای که برای آن پرداخت می‌شود نیز بیشتر خواهد بود.

تعداد تایل

قطعاً تعداد نیز در این میان تاثیر دارد و هر چه بیشتر باشد هزینه نهایی فاکتور را افزایش می‌دهد.

ضخامت سازه

برای ساخت تایل‌هایی که ضخامت بیشتری دارند به حجم مواد اولیه بیشتری نیاز است؛ تایل‌های ضخیم‌تر قیمت بالاتری به نسبت تایل‌های نازک‌تر دارند.

خرید عمده سازه سقف کاذب

خرید عمده سازه‌های سقف کاذب یکی از موارد حیاتی در صنعت ساخت و ساز است که تأثیر زیادی بر کیفیت و ظاهر نهایی فضاهای داخلی دارد. سقف کاذب، به عنوان یک عنصر زیبایی و عملکردی، از طراحان و سازندگان در پروژه‌های مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود. با توجه به نیازهای روزافزون بازار و افزایش تقاضا برای این نوع سازه‌ها، خرید عمده سازه سقف کاذب به عنوان یک گزینه مهم برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری محسوب می‌شود. در فرآیند خرید عمده سازه سقف کاذب، انتخاب تأمین‌کنندگان با تجربه و معتبر، یکی از اقدامات حیاتی است. تضمین کیفیت مواد اولیه، تطابق با استانداردهای صنعت، و قابلیت تأمین حجم بالای سفارشات از مهمترین معیارهای انتخاب تأمین‌کنندگان معتبر است.

با افزایش رقابت در بازار، قیمت‌ها و شرایط تجاری نقش مهمی در تصمیم‌گیری بازاریابان و مدیران پروژه دارند. ارائه قیمت‌های رقابتی به همراه شرایط پرداخت مناسب، توان تأثیرگذاری بیشتری در جذب مشتریان دارد. در کنار این موارد، نگهداری از استانداردها و مفاهیم به‌روز در طراحی و ساخت سازه‌های سقف کاذب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کمک می‌کند تا ساختارهای نهایی با دوام باشند و نیازهای مشتریان در زمان بلندمدت را برآورده سازند. در نهایت، خرید عمده سازه سقف کاذب نه تنها به بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند بلکه به تضمین کیفیت و استانداردهای لازم برای پروژه‌های ساختمانی مختلف نیز اهمیت می‌دهد. توجه به این نکات در فرآیند خرید می‌تواند به سازندگان و تأمین‌کنندگان در بهبود عملکرد و ارتقاء صنعت ساخت و ساز کمک کند.

کلام آخر

سازه سقف کاذب یا سپری سقف کاذب، به عنوان یکی از عناصر حیاتی در اجرای سقف کاذب، تأثیر بسزایی در استحکام و پایداری سازه دارد. این سازه که از ورق گالوانیزه ساخته شده است، با ابعاد و ضخامت‌های مختلف، از جمله 600، 1200 و 3600 میلی‌متر، به بازار عرضه می‌شود. شکل T آن همراه با نبش L، امکان استفاده بهینه در زیرسازی سقف کاذب را فراهم می‌کند. ویژگی‌های ورق گالوانیزه، از جمله مقاومت به پوسیدگی و زنگ زدگی، این سازه را به یک انتخاب مناسب در اکثر محیط‌ها تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها به عنوان عوامل کلیدی در افزایش دوام و عمر مفید سازه سقف کاذب محسوب می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از ابعاد مختلف سازه سپری، یعنی 600، 1200 و 3600 میلی‌متر، امکان تنوع و انعطاف بالا در استفاده در پروژه‌های مختلف را فراهم می‌کند. این ویژگی از مهمترین عواملی است که به مهندسان و سازندگان اجازه می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن از این سازه در انواع ساختمان‌ها استفاده کنند.

با ارائه این مطلب، تلاش داشتیم تا شما را با اجزای مهم و مزایای سازه سپری سقف کاذب آشنا سازیم. امیدواریم که این اطلاعات به شما کمک کند تا در انتخاب و استفاده از این سازه در پروژه‌های ساختمانی خود، بهترین تصمیمات را بگیرید. اگر سوالات یا نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، خوشحال می‌شویم که در اختیار شما قرار دهیم. با تشکر از توجه شما و امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در مجموع، امیدواریم که این توضیحات به شما کمک کرده باشند تا با استفاده از سازه سپری سقف کاذب، به ساخت و ساز پروژه‌های خود با اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری بپردازید. همچنین، از اینکه وقت گرانبهای خود را صرف مطالعه این مقاله کردید، سپاسگزاریم و در صورت داشتن هر گونه سوال یا نیاز به اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید. با تشکر از توجه شما به مجموعه تخصصی ای جی وی.