امروزه متخصصین به دنبال جایگزینی مصالح ساختمانی جدید با روش‌های سنتی هستند. زیرا این مصالح و روش‌ها مزایا فراوانی از جمله کاهش وزن، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت دارند. از جمله این مصالح می‌توان به آکوا پنل ای پلاس، نمای خشک ای پلاس اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم یکی دیگر از این مصالح، سمنت برد را بهتر بشناسیم. 

سمنت برد چیست؟

سمنت برد ای پلاس، نوعی صفحه سیمانی است که از الیاف سلولزی، الیاف شیشه و افزودنی‌های بدون آزبست ساخته می‌شود. این صفحات خشک تحت فشار اتوکلاو تولید شده و در ضخامت‌های مختلف برای صنایع ساختمانی استفاده می‌شوند. سمنت برد جایگزین محصولات حاوی آزبست است و معمولاً به عنوان تخته پشتی کاشی، بستر کاشی‌های عمودی و کف و در نمای بیرونی ساختمان‌ها به عنوان پایه‌ای برای گچکاری به کار می‌رود. این تخته‌ها با میخ یا پیچ به ناودانی‌های چوبی یا فولادی متصل می‌شوند و قابلیت اتصال به تخته سه‌لا برای کف کاشی و پیشخوان آشپزخانه را دارند.

مزایای سمنت برد را بهتر بشناسید

  • مناسب برای پوشش دیوار و کف: سمنت برد به دلیل مقاومت و استحکام بالا به عنوان جایگزین صفحات گچی مقاوم در برابر آب استفاده می‌شود. این تخته‌ها با سیمان‌های اصلاح شده پلیمری تولید شده و قابلیت خم شدن به سطوح منحنی را دارند.
  • مقاومت در برابر آب: سمنت برد در محیط‌های مرطوب عملکرد بهتری نسبت به محصولات هسته گچی دارد. زیرا دچار کپک و تجزیه نمی‌شود و پیوند قوی‌تری با کاشی‌ها ایجاد می‌کند. اگرچه ضد آب نیست و رطوبت را جذب می‌کند، خاصیت خشک کنندگی عالی دارد. در مکان‌هایی که معمولا در معرض آب است، بهتر است از یک ماده ضد آب در پشت تخته‌ها (مانند مانع پلاستیکی) استفاده شود.
  • مناسب برای انواع ساختمان‌ها: سمنت برد در ساختمان‌های با سازه‌های اسکلت فلزی یا بتنی برای پارتیشن‌بندی، دیوارهای داخلی، سقف کاذب و نما استفاده می‌شود و همچنین بهترین گزینه برای ساختمان‌های با سیستم سازه فلزی سبک است.
  • قابلیت رنگ‌پذیری
  • جرم‌پذیری: یکی از مزایای سمنت برد، سطح زبر و ناصاف آن است که جرم‌پذیری بالایی دارد. البته نمای سنگ نیز در مناطق رطوبتی دچار گچی شدن می‌شود و خطر ریزش بر سر عابران را دارد.
  • ضد حریق
  • صرفه اقتصادی

معایب سمنت برد را بهتر بشناسید

  • وزن بالا: وزن نمای سمنت برد در هر فوت مربع تقریباً دو برابر تخته گچی است، که کار را برای یک نفر دشوار می‌کند.
  • نیاز به ابزار مخصوص: برش تخته سیمانی نیاز به ابزار کاربید دار و تیغه اره دارد و به دلیل سختی، معمولاً قبل از نصب بست‌ها باید سوراخ شود.
  • هزینه اولیه بیشتر: تخته سیمانی در ابتدا گران‌تر از تخته گچی مقاوم در برابر آب است، اما ممکن است ارزش طولانی‌مدت بهتری داشته باشد.
  • تنوع رنگی کم

تولیدکنندگان اصلی سمنت برد را بهتر بشناسید

یکی از تولیدکنندگان اصلی در زمینه مصالح ساختمانی سبک، ای پلاس است. مجموعه ای جی وی در تلاش است با تولید محصولاتی مانند صفحات مسلح سیمانی ای پلاس و سیستم ساخت وساز خشک ای پلاس، سبکی جدید در صنعت ساختمان سازی ایجاد کند. محصولات این هلدینگ علاوه‌بر کیفیت بالا مقرون به صرفه نیز هستند و برای خرید تنها کافیست با تلفن واحد فروش: 02191693121 یا  02126918043  و  02126918047 تماس حاصل کنید.