در گذشته برای طراحی دکوراسیون داخلی مثل سقف، از گچبری استفاده می‌کردند؛ بدین صورت که با استفاده از گچ طرح‌ها و نقشهای مختلفی ایجاد می‌کردند که همگی تقریباً به یک شکل بودند، نهایت خلاقیتی که به خرج می‌دادند این بود که بخش‌هایی از طرح گچی را نیز رنگ می‌زدند؛ اما با گذشت زمان و ورود متریال‌های جدید به عرصه ساخت و ساز، طرح‌های جدیدی از سقف به وجود آمد که امروزه آن را با نام سقف کاذب می‌شناسند. سقف‌های کاذب در طرح‌ها، رنگ‌ها، جنس‌ها و انواع متفاوتی هستند که هر یک ویژگی‌های مختص به خود را دارند. اگر می‌خواهید راجع به این موضوع بیشتر بدانید پس ادامه مطالب را از دست ندهید چرا به طور مفصل در خصوص سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی صحبت کرده ایم.

سازه سقف کاذب پوششی چیست؟

مسلماً همه می‌دانید که منظور از سازه سقف کاذب پوششی چیست اما اگر از شما بخواهند که آن را در یک بند توضیح دهید شاید اکثریت نتوانند توضیح درستی داشته باشند؛ از همین رو بهتر است ابتدا مختصر اشاره ای به این موضوع داشته باشیم تا آن دسته از کاربرانی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند، آشنایی کافی پیدا کنند.

سازه سقف کاذب یا سپری سقف کاذب یکی از الزامات مورد نیاز برای اجرای سقف کاذب است؛ این سازه برای زیرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جنس آن نیز عموماً از ورق گالوانیزه می‌باشد. البته از ترکیبات دیگری مثل فیبر، چوب، سیمان، آلومینیوم و... هم استفاده می‌شود. اینکه در هر محیط کدام نوع از سازه باید اجرا شود، موضوعیست که نیاز به بررسی توسط نصاب و متخصص دارد. به کمک این سازه می‌توان به اجرای یک سقف جدید با بالاترین کیفیت پرداخت که سطح یکپارچه ای دارد.

انواع سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی

به دلیل اینکه سقف کاذب را در محیط‌های مختلفی می‌توان به کار برد و هر محیط قاعدتاً شرایط متفاوتی با دیگری دارد، در نتیجه سازه‌های مختلفی نیز برای اجرا وجود دارند؛ از سری سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سپری T-Bar

از این سازه به منظور قرار گیری تایل‌ها در کنار هم استفاده می‌شود؛ به بیان دیگر اینکه سپری تی بار باعث می‌شود تا تایل‌ها با ترتیب و به صورت یکدست مونتاژ شوند.

  • پروفیل سپری

برای ساخت پروفیل سپری از فولاد و آلومینیوم (با توجه به نیاز) استفاده می‌کنند؛ این سازه را همراه با سپری تی بار به منظور زیرسازی به کار می‌برند. در واقع هر دو متریال به منظور افزایش سطح ایمنی، استحکام و کاهش فشار بار سقف هستند؛ از آن گذشته به خوبی می‌توانند تایل‌ها را کنار هم نگهدارند.

علاوه بر دو مورد ذکر شده، سازه‌های دیگری نیز وجود دارند که برای اجرا مورد نیاز هستند، سازه‌هایی مثل تایل‌ها، فنر دوبل، گیره تایل و... که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

درباره سقف کاذب

سقف کاذب نوعی جدید از سقف است که به عنوان سقف ثانویه یا دوم محسوب می‌شود. متریال‌های مختلفی برای ساخت آن به کار برده می‌شوند که هر یک با توجه به نیاز محیط ظاهر خاصی دارند. سقف کاذب را به فاصلهی 10 الی 15 سانتی متری از سقف اصلی قرار می‌دهند. 

لازم به ذکر است پیش از انجام این کار باید ارتفاع سقف را در نظر گرفت تا در صورتی که ارتفاع آن کم باشد از نوع مناسب سقف کاذب استفاده کنند؛ البته در برخی موارد هم نمی‌توان نسبت به اجرای متریال‌ها اقدام کرد. در ساختمان‌هایی که ارتفاع سقف و کف از هم زیاد باشد، با اجرای سقف کاذب به خوبی می‌توان تعادل را برقرار کرد.

چند نوع سقف کاذب در صنعت ساختمان سازی وجود دارد؟

ساختمان سازی یک صنعت بسیار وسیع است که می‌توان راجع به هر مسئلهی آن ساعت‌ها بحث کرد؛ از این رو در هر مبحث از آن افراد متعددی با توجه به خلاقیت خود مشغول به کار هستند. یکی از وجهه‌های آن، طراحی سقف کاذب است؛ با توجه به آمارهای به دست آمده مشخص شد که چندین نوع مختلف از سقف کاذب وجود دارد که توضیح هر یک بدین شرح است:

  • سقف کاذب رابیتس

اولین نوعی که می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم تنها به جهت افزایش آگاهی شماست چرا که سقف کاذب رابیتس سالهاست که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به نحوی منسوخ شده است. برای اجرای آن از سازه رابیتس، گچ و آب استفاده می‌کردند، زیرسازی آن نیز با استفاده از میلگرد یا نبشی بود. ابتدا با استفاده از میلگرد و نبشی اقدام به ساخت طرح اولیه می‌شد، سپس گچ، آب و رابیتس را به منظور ادامه اجرای کار با هم مونتاژ می‌کردند.

  • سقف کاذب گریلیوم

طراحی منحصر به فرد این مدل از سقف کاذب به گونه ای است که محیط را به حالت لوکس اما ساده ای تبدیل می‌کند. سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی در نوع گریلیوم، تشکیل شده از متریال‌های فولادی و مربع‌های توخالی از جنس آلومینیوم می‌باشد. اگر می‌خواهید در یک محیط عمومی نه چندان رسمی، یک سقف کاذب مجذوب کننده اجرا کنید، پیشنهاد ما این نوع سقف است.

  • سقف کاذب چوبی

برای اجرای این نوع سقف به سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی که تماماً از چوب ساخته شده، نیاز است. از همین ابتدا باید بگوئیم که این نوع سقف هزینه بالایی به نسبت سایر سقف‌ها دارد چرا که تماماً از چوب تهیه می‌شود؛ متریال‌های استفاده شده برای آن باید بالاترین کیفیت را داشته باشند از همین رو قمیت نهایی زیاد خواهد بود. 

  • سقف کاذب آکوستیک

اگر به دنبال راهی برای برطرف کردن انعکاس صدای محیط مد نظر خود هستید اما نمی‌دانید که باید از چه چیزی استفاده کنید توصیه می‌کنیم به سراغ سقف کاذب آکوستیک بروید؛ این نوع از سقف کاذب با استفاده از متریال‌های خاصی که دارد به راحتی می‌تواند صدا را به خود جذب کرده و به پشت سازه انتقال دهد. محیط‌هایی مثل استودیوها که به کیفیت صدا اهمیت خاصی می‌دهند با استفاده از سقف کاذب آکوستیک به مقصود خود می‌رسند.

  • سقف کاذب آلومینیومی

از نامی که برای آن استفاده شده مشخص است که سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی برای آن تماماً از جنس آلومینیوم است. این نوع از سقف خود شامل دو نوع نواری و مشبک می‌باشد؛ در هر دو نوع زیرسازی توسط پروفیل سپری انجام می‌شود، اما در نوع نواری با استفاده از نوارهای آلومینیوم باقی طرح را اجرا می‌کنند و در نوع دوم تایل‌های پانچ دار را به کار می‌برند. شست و شوی سقف کاذب آلومینیومی به راحتی انجام می‌شود.

  • سقف کاذب پی وی سی

اگر به دنبال اجرای یک سقف همه چیز تمام از نظر کیفیت، مقاومت، زیبایی، قابلیت شست و شو و... هستید پس به سراغ سقف کاذب پی وی سی بروید چرا که همهی این ویژگی‌های خوب را در خود دارد. سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی که برای آن اجرا می‌شود جزو سقف‌های ثابت به شمار می‌آید؛ یعنی نمی‌توان نسبت به باز کردن و جابه جایی آن به طور موقت اقدام کرد.

  • سقف کاذب آی گلس

گلس یا Glass در زبان انگلیسی به شیشه معنا شده؛ دلیل نامگذاری این سقف کاذب نیز به این خاطر است که برای اجرای آن از متریال‌هایی استفاده می‌کنند که تداعی کننده ظاهر و ویژگی‌های شیشه است. زیبایی که این سقف به همراه دارد در نوع خود بی نظیر می‌باشد. سازه‌های استفاده شده برای آن شیشه و ورق آکرولیک هستند که نور را از خود عبور داده و جلوهی ویژه ای به محیط می‌بخشند.

  • سقف کاذب ترکیبی

در این نوع سقف می‌توان با ترکیب دو یا چند نوع سقف کاذب به یک نوع جدید رسید که ظاهری متفاوت از سایر مواردی که تاکنون راجع به آنها صحبت شده است، دارد. توجه داشته باشید که متریال‌های استفاده شده برای این نوع سقف باید باهم متطابقت داشته باشند در غیر اینصورت شاهد ناهماهنگی یا حتی خرابی سازه خواهید بود.

مزیت‌های اجرای سقف کاذب

اگر بخواهیم روی این موضوع فوکوس کنیم قطعاً به ویژگی‌های مثبت زیادی پی خواهیم برد؛ نمونه‌هایی از مزیت‌های اجرای سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی برای مونتاژ سقف کاذب را در ادامه شرح داده ایم که عبارتند از:

  • محیط‌هایی که در آن سقف کاذب (هر نوعی از آن) اجرا می‌شود، بی شک زیبایی چشم گیری خواهند داشت، به شکلی که در محیط‌های دیگر خلق چنین زیبایی با هیچ چیزی قابل مقایسه نخواهد بود.
  • با اجرای سقف کاذب می‌توان جو کلی محیط را بدون اینکه هیچ متریال یا وسیله دیگری در آن باشد عوض کرد؛ به طور مثال با اجرای سقف کاذب آلومینیومی محیط به شکل عمومی تغییر پیدا می‌کند چرا که در منازل اجرای این سازه مناسب نیست.
  • از دیگر مزیت‌های آن ایجاد نور کافی و اجرای نورپردازی ویژه است. محیط‌هایی که نور کافی ندارند یا نمی‌توان سیم کشی آنها را تغییر داد به راحتی می‌توان از سقف کاذب به عنوان راهی برای ایجاد نور بیشتر استفاده کرد.
  • طول عمر، مقاومت، زیبایی و موارد این چنینی در کنار هم باعث شده تا اجرای سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی برای سقف‌های کاذب بسیار مقرون به صرفه به نظر برسد.
  • برخی از سقف کاذب‌ها به صورت متحرک هستند یعنی هر زمان که نیاز بود می‌توان نسبت به تغییر یا برداشتن آن اقدام کرد؛ وجود این ویژگی دست مخاطب را باز می‌گذارد تا هر زمان که نیاز بود تغییراتی در سقف کاذب ایجاد کند.
  • و اما مزیت دیگری که در این زمان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد این است که اجرای سقف کاذب در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد چرا که تمامی متریال‌های آن آماده است.

دیوار کاذب چیست؟

حتماً شما هم ساختمان‌هایی را دیده اید که طراحی آن به گونه ای است که دیوارها بسیار نامرتبط از هم قرار دارند به شکلی که اگر کمی درست‌تر قرار می‌گرفتند، استفاده بهینهتری از محیط می‌شد؛ در گذشته اگر چنین مشکلی به وجود می‌آمد برای برطرف کردن آن اقدام به تخریب و یا ساختن دیوار جدید می‌کردند که این موضوع خود علاوه بر وقت و هزینه زیاد تمیزکاری زیادی را نیز به همراه داشت؛ با پیشرفت طراحان در عرصه ساخت و ساز، سازه ای جدید به میان آمد که امروزه آن را با نام دیوار کاذب می‌شناسند. به طور کلی به هر نوع دیواری که باربر نباشد و از آن به منظور جداسازی محیط استفاده شود، دیوار کاذب می‌گویند. 

با توجه به محیط مد نظر می‌توان نسبت به اجرای دیوار کاذب دائم یا موقت اقدام کرد که هر یک از آنها مزیت خاص خود را داشته و برای محیط مشخصی کاربرد دارند. شاید یکی از دلایلی که امروزه از این سازه بیش از پیش استفاده می‌کنند این باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان نسبت به اجرای آن اقدام کرد. البته آماده بودن متریال‌های آن نیز در این میان بی تاثیر نخواهد بود. معمولاً از این دیوارها برای زمانی که قصد تغییر فضا، پوشاندن نقص قسمتی از دیوار، از بین بردن ناهماهنگی دیوار و... را داشته باشند، استفاده می‌کنند.

برای اجرای دیوار کاذب چه مراحلی را باید طی کرد؟

پیش از اینکه بخواهیم راجع به مراحل اجرای دیوار کاذب صحبت کنیم باید بگوئیم که انجام این کار فقط باید توسط متخصص انجام شود در غیر اینصورت نه تنها تمامی متریال‌ها از بین می‌روند، بلکه نتیجه کار نیز آنطور که باید نخواهد بود. با این حال مراحل اجرای این کار را ذکر می‌کنیم که به شرح زیر است:

  • در مرحله اول باید با استفاده از تراز و متر نسبت به اندازه گیری‌ها اقدام کرد.
  • پس از مشخص کردن جایی که باید دیوار قرار بگیرد و برش صفحات و سازه‌ها حالا نوبت به نصب سازه‌های مورد نیاز است. اینکه هر دیوار چه متریالی نیاز دارد بسته به نوع آن دارد.
  • در مرحله بعد باید تایل‌ها یا صفحات گچی که برای اجرای دیوار کاذب مورد استفاده قرار میگیردف اجرا شود.
  • در مرحله آخر در صورتی که نیاز باشد نسبت به پوشش درزها و شیارها با استفاده از یک خمیر مخصوص اقدام می‌کنند.
  • توصیه می‌کنیم حتماً برای انجام این کار از یک نصاب مجرب کمک بگیرید تا نتیجه دلخواهی که می‌خواهید عایدتان شود؛ پیش از بستن قرارداد حتماً از او بخواهید که نمونه کارهای قبلی خود را به شما نشان دهد تا از این بابت اطمینان خاطر داشته باشید.

انواع دیوار کاذب و موارد استفاده هر یک

دیوارهای کاذب نیز مانند سقف کاذب انواع متفاوتی دارند که ویژگی‌ها و کاربرد هر یک با دیگری تفاوت دارد؛ از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دیوار کاذب با سازه متصل به دیوار

همانطور که از نام آن پیداست برای اجرای این نوع از دیوار کاذب باید سازه‌های مرتبط با آن به دیوار متصل شوند؛ بدین منظور ابتدا متریال‌های مورد نیاز پشت دیوار مد نظر متصل شده سپس صفحات گچی روی این سازه‌ها با استفاده از پیچهای مخصوص، متصل می‌شوند. مزیتی که این نوع دیوار دارد این است که می‌توان از فضای بین دیوار اصلی و دیوار کاذب برای پوشش دادن تمام تاسیسات مثل لوله‌ها استفاده کرد. از دیوار فوق می‌توان تا ارتفاع 10 متری نیز اجرا کرد.

  • دیوار کاذب با سازه مستقل از دیوار

این نوع دیوار کاذب کاملاً متفاوت با نوع قبلی است و برای اجرا شدن نیازی به نصب سایر ملزومات آن به دیوار نیست. به بیان دیگر اینکه خود این محصول، به نوعی نقش یک دیوار کامل را به عهده دارد. از این سازه به عنوان دیوار می‌توان تا چیزی حدود 3 متر بدون هیچ محدودیت یا آسیبی،به کار برد. از آن برای مخفی کردن تمامی تاسیساتی که در محیط وجود دارد، می‌توان استفاده کرد.

  • دیوار کاذب بدون سازه 

و اما آخرین نوع از دیوار کاذب مربوط به دیوار کاذب بدون سازه است؛ برای ساخت این نوع دیوار از ترکیب دولایه پنل گچی، پنل مرکب و پرلفیکس استفاده می‌کنند؛ اجرای آن بدین صورت است که ابتدا پانل‌ها را در جای مد نظر و روی زمینه قرار می‌دهد سپس با استفاده از خمیر ساخته شده از پرلفیکس نسبت به پرکردن منافذ و شیارهای باقی مانده اقدام می‌کنند. در صورتی که بخواهید این دیوار را رنگ کنید هیچگونه محدودیتی نخواهید داشت.

قیمت اجرای دیوار کاذب و سقف به چه صورت است؟

با مطالعه بخش‌های قبلی راجع به سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی، سقف کاذب و دیوار کاذب، حالا دیگر به اندازه کافی در این باره اطلاعات کسب کرده اید و نسبت به اجرای هر یک مصمم‌تر شده اید. تنها چیزی که در این میان می‌ماند که راجع به آن صحبت نشده و البته شما هم مشتاق به شنیدن آن هستید، قیمت اجرای هر یک از این سازههاست؛ برخلاف سایرعناوین که به خوبی راجع به هر یک صحبت شد و شفاف سازی صورت گرفت اما راجع قیمت اجرای هر یک نمی‌توان چیز دقیقی گفت چرا که این موضوع باید از جهات مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد.

  • اولین موضوع این است که متریال‌های مختلفی در این میان استفاده می‌شود که مسلماً قیمت هر یک با دیگری تفاوت دارد؛ از آن گذشته نوسان قیمت راجع به هر محصولی به وضوح در کشور قابل مشاهده است پس تعیین قیمت یک کار اشتباه به نظر می‌رسد.
  • متفاوت بودن متراژ محیط عامل دیگریست که می‌تواند بر هزینه‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد. قطعاً در محیط‌هایی با متراژ بالا علاوه بر نیاز داشتن به متریال بیشتر، مدت زمان بیشتری نیز صرف کار خواهد شد که نتیجه آن افزایش دست مزد نصاب است.
  • دست مزد نصاب نیز در این میان نیاز به بررسی دارد، از این جهت که هر چه نصاب مجرب‌تر باشد کار بهتری تحویل می‌دهد و هزینه بیشتری نیز به عنوان دستمزد در نظر می‌گیرد.
  • کیفیت متریال‌ها هم در این میان بی تاثیر نیستند؛ سازه‌هایی که کیفیت بالاتری داشته باشند از مواد اولیه بهتری ساخته می‌شوند که نتیجه آن بیشتر شدن قیمت خواهد بود.

خرید سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی برای دیوار و سقف کاذب

اگر به دنبال خرید سازه برای دیوار یا سقف کاذب از یک شرکت معتبر هستید اما نمی‌دانید به کجا مراجعه کنید که هم از خرید خود مطمئن باشید و هم سود کرده باشید، ما به شما شرکت ای جی وی را پیشنهاد می‌کنیم؛ سابقه درخشان آنها در طراحی و تولید انواع متریال برای اجرای سقف و دیوار کاذب به گونه ای است که هر کس یک بار از آنها خرید کند به مشتری دائم تبدیل خواهد شد. دلایلی که باعث می‌شود تا ما آنها را معرفی کنیم به شرح زیر است:

  • تولیدکننده انواع متریال

اولین موضوع این است که آنها خود تولیدکننده هستند؛ یعنی برای برطرف کردن نیاز بازار، متریال‌ها را از شرکت دیگری خرید نمی‌کنند در نتیجه شما می‌توانید بدون واسطه و با هزینه کمتری نسبت به خرید هر متریال و سازه ای که نیاز دارید اقدام کنید.

  • کیفیت بالا

تمامی محصولات تولید شده در این شرکت همگی زیر نظر مهندسین ناظر آزمایش و بررسی می‌شود تا میزان مقاومت هر یک مشخص شود؛ پس از اینکه از کیفیت هر سازه اطمینان حاصل شد سپس برای تولید انبوه آماده می‌شود.

  • طراحی منحصر به فرد

مزیت دیگری که خرید از شرکت ای جی وی به همراه دارد این است که تمامی طراحی‌ها منحصر به فرد هستند؛ از آن گذشته شما می‌توانید طرح دلخواه خود را به صورت سفارشی به ثبت برسانید؛ این در حالیست که در بسیاری از شرکت‌ها چنین چیزی وجود ندارد.

اجرای دیوار کاذب چه مزیت‌هایی دارد؟

بی شک زمانی که استفاده از یک متریال، سازه و... در هر بخشی مثل صنعت ساخت و ساز افزایش پیدا می‌کند می‌تواند نشان از وجود مزیت‌های زیاد آن باشد؛ این موضوع برای اجرای دیوار کاذب نیز صدق می‌کند؛ از سری مزیت‌هایی که اجرای این سازه به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انعطاف پذیری بالا در حوزه معماری

به دلیل اینکه برای اجرای دیوار کاذب از متریال‌های آماده استفاده می‌کنند در نتیجه به هر شکلی می‌توان نسبت به مونتاژ آن اقدام کرد. به بیان دیگر اینکه سازه دیوار کاذب انعطاف پذیری بالایی از خود در حوزه معماری نشان می‌دهد.

  • استحکام بالا در برابر ضربه

مزیت دیگری که نباید از شرح آن غافل شد، بالا بودن میزان مقاومت آن در برابر ضربه است. درست است که برای ساخت آنها عموماً از گچ، آب و الیاف استفاده می‌کنند اما این بدان معنا نیست که مقاومت پایینی داشته باشند؛ الیاف بیشترین تاثیر را در این میان دارد چرا که باعث ثابت ماندن ضرات گچ در کنار یکدیگر و در نهایت افزایش دوام می‌شود.

  • زیبایی بخشیدن به محیط

علاوه بر مزیت‌هایی که تاکنون ذکر شد از زیبایی اجرای دیوار کاذب نیز باید گفت؛ شما از این دیوار می‌توانید در هر محیطی با هر شرایط  متراژی استفاده کنید یا حتی نسبت به رنگ آمیزی آن اقدام کنید؛ این موضوع عاملی برای زیباتر شدن محیط به شمار می‌آید.

  • سرعت بالای اجرای کار

اگر قصد دارید در یک مدت زمان کوتاه نسبت به تغییر دکوراسیون منزل خود از نظر ساختاری اقدام کنید، پس اجرای دیوار کاذب به شدت پیشنهاد می‌شود چرا که بدون کثیف کاری خاصی این کار قابل اجرا خواهد بود و به سرعت نیز به اتمام می‌رسد.

  • قیمت مناسب

و اما آخرین مزیتی که می‌توان برای آن ذکر کرد، قیمت مناسب آن است. با توجه به مزیت‌هایی که تا این لحظه  برای این سازه بیان شد می‌توان گفت که از قیمت بسیار منصفانه ای برخوردار است.

متریال‌های مورد نیاز همراه با سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی برای اجرای سقف کاذب

اجرای سقف کاذب به همین راحتی که راجع به آن صحبت می‌کنیم نیست بلکه نیاز به متریال‌های دیگری نیز دارد که نصب هر یک از آنها مهارت خاصی را می‌طلبد. از سری متعلقات مورد نیاز که باید همراه با سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی استفاده کرد عبارتند از:

  • تایل

تایل نوعی پوشش است که روی سپری‌ها و سازه‌های سقف کاذب اجرای می‌شود؛ به بیان دیگر تایل در واقع همان پوششی است که پس از اتمام کار دیده می‌شود. تایل‌ها در طرح‌های مختلفی وجود دارند اما همگی تقریباً به یک روش به کار برده می‌شوند و آن هم این است که پس از اتمام زیرسازی باید روی سپری‌ها قرار بگیرند.

  • گیره تایل

اگر به نام آن دقت کنید می‌توانید بفهمید که این متریال مرتبط با تایل است؛ گیره تایل را همراه با تایل به کار می‌برند و وظیفه آن این است که تایل‌ها را در کنار هم نگهدارد و به استحکام هر چه بیشتر سقف منجر شود.

  • تراز

از تراز به منظور یکدست کردن سطح کلی کار استفاده می‌شود؛ شاید با خود بگوئید که نصب کردن این متریال‌ها در کنار هم در حد چفت و بست کردن چند پیچ است پس به تراز نیازی نیست؛ اما این چنین نیست و تراز در این میان به اندازه سایر متریال‌ها کاربرد دارد هرچند که همراه با سایر سازه‌ها نصب نشود. در صورتی که هر یک از سپری‌ها یا تایل‌ها به درستی و به حالت تراز نصب نشوند مشکلات ایمنی برای سقف به وجود خواهد آمد.

  • آویز فنردار قابل تنظیم

برای ساخت آویز فنردار از ورقهای گالوانیزه که ضخامتی برابر با 4 میلی متر دارند استفاده می‌شود. این سازه به منظور متصل کردن سپری‌ها باهم و در نهایت به سایر سازه‌ها به کار برده می‌شود.

  • سنجاق و گیره آویز

درست مثل محصول قبلی که برای متصل کردن سازه‌ها با هم استفاده می‌شد، این محصول نیز چنین کاربردی دارد با این تفاوت که پس از پایان کار می‌توان از آن به عنوان آویز، برای آویزان کردن یکسری اکسسوری‌های مورد نیاز در محیط استفاده کرد.

تایل و سازه تایل چیست؟

بعد از سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی، تایل‌ها متریال‌های دیگری هستند که برای اجرای سقف کاذب به کار برده می‌شوند؛ تایل در واقع نوعی پوشش خارجی است که پس از اتمام زیرسازی روی سپری‌ها قرار می‌گیرد و نمای خاصی به سقف می‌دهد. برخلاف سپری‌ها که از لحاظ مواد اولیه محدود بودند اما تایل‌ها این چنین نیستند و انواع متفاوتی دارند که هر یک از آنها طرح متفاوتی داشته و کاربردهای مختص به خود را دارند. از سری تایل‌ها می‌توان به تایل گچی، پی وی سی، آلومینیومی و... اشاره کرد. سازه تایل به آن دسته از متریال‌ها گفته می‌شود که برای سوار شدن تایل روی سپری به آن نیاز خواهد بود. سازه‌های تایل در واقع دو مزیت بسیار مهم دارند، یک اینکه تایل‌ها را به سپری‌ها متصل کرده و نظم و ترتیب خاصی به آنها می‌دهند و مورد بعدی این است که مقاومت کلی سازه را بالا می‌برد. 

گیره تایل یکی از این سازه هاست که در این میان به عنوان یک محصول حیاتی به آن نگاه می‌شود. برخلاف تایل‌ها که جنس‌های متفاوتی دارند اما سازه تایل‌ها عموماً از فلزاتی مثل ورق گالوانیزه، آلومینیوم و یا فولاد ساخته می‌شوند، به این خاطر که استحکام زیادی دارند، ضد زنگ و خوردگی هستند، پوسیده نمی‌شوند و فشار بار زیادی را تحمل می‌کنند.توجه داشته باشید که هنگام خرید هر یک از این محصولات نوع باکیفیت آنها را خریداری کنید چرا که اگر آلیاژ استفاده شده در آنها ناخالصی زیادی داشته باشد تمام مزیت‌های ذکر شده نقض خواهند شد.

انواع تایل

همانطور که گفتیم شرکت ای جی وی در طراحی و تولیدات داخلی ساختمان، فعالیت زیادی دارد از همین رو تایل‌های متعددی نیز به بازار عرضه کرده است؛ از سری تایل‌های موجود در این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تایل گچی

برای ساخت این نوع تایل از گچ، آب و یکسری الیاف خاص به منظور افزایش مقاومت سازه استفاده می‌شود؛ تایل‌های گچی بیشتر برای محیط‌هایی است که به صورت مداوم نیاز به استرلیزه شدن ندارند چرا که قابل شست و شو نیستند.

  1. تایل گچی روکشدار
  2. تایل گچی ساده 
  3. تایل گچی حصیری
  4. تایل گچی تخم مرغی
  5. تایل گچی یاقوتی
  6. تایل گچی پانچدار گرد منظم و نامنظم
  7. تایل گچی پانچدار مربع

تایل رنگی

رنگ و لعابی که این نوع از تایل‌ها دارند به شکلی هستند که همه را به خود مجذوب کرده اند؛ تایل‌های رنگی در بازار و به صورت عامیانه با نام آسمان مجازی شناخته می‌شوند چون عموم طرح‌های ایجاد شده برای این تایل نمادی از آسمان را به همراه دارد.

  1. تایل آسمان مجازی طبیعت و آسمان
  2. تایل آسمان مجازی افق و خورشید
  3. تایل آسمان مجازی بازتاب خورشید
  4. تایل آسمان مجازی ابر و آسمان
  5. تایل آسمان مجازی غروب و خورشید
  6. تایل آسمان مجازی ابرو خورشید

تایل آلومینیومی

از تایل آلومینیومی بیشتر برای محیط‌هایی که به میکروب زدایی نیاز دارند، مثل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌شود. برای ساخت این محصول از ورقهای آلومینیومی استفاده می‌کنند که قابلیت شست و شو نیز دارند.

  1. تایل گریلیوم آلومینیومی
  2. دامپا آلومینیومی

تایل آکوستیک

کسانی که قصد کاور کردن صدای اضافی یا بالا را در محیط مد نظر خود دارند از این تایل استفاده می‌کنند چرا که به خوبی صدا را به خود جذب کرده و مانع از ارتعاش آن  به محیط‌های دیگر می‌شود.

  1. تایل آکوستیک معدنی ضد حریق
  2. تایل آکوستیک آذرین
  3. تایل آکوستیک نانو فوم

تایل پی وی سی

تایل‌های پی وی سی نیز مانند سایر تایل‌های معرفی شده در انواع متنوعی تولید می‌شود؛ جنس آنها شبیه به پلاستیک فشرده است اما ظاهر بسیار زیباتری دارد، از آن گذشته ضد رطوبت و حرارت نیز هست.

  1. تایل پی وی سی مات
  2. تایل پی وی سی طرح ستاره
  3. تایل پی وی سی براق
  4. تایل پی وی سی طرح لوزی
  5. تایل پی وی سی طرح بامبو
  6. تایل پی وی سی طرح حصیری

تایل دکوراتیو

این مدل تایل داستانی متفاوت از سایر تایل‌ها دارد از این نظر که طراحی‌های آن شبیه هیچ یک از موارد قبلی نیست و زیبایی منحصر به فردی دارد.

  1. تایل لمسه
  2. تایل پازلینگ دکوراتیو
  3. تایل هندسی دکوراتیو
  4. تایل کرایو دکوراتیو
  5. تایل جامبو دکوراتیو
  6. تایل متال لایت دکوراتیو

ویژگی‌های کاربردی سقف کاذب پوششی ای جی وی

به عنوان یکی از انواع مدرن سازه‌های داخلی، سقف کاذب پوششی ای جی وی با مزایای بیشتری همراه است. این مزایا به طراحان و سازندگان امکان می‌دهند تا در پروژه‌های خود از این سازه استفاده کنند.

1. طراحی و ظاهر زیبا: سقف کاذب پوششی ای جی وی به دلیل تنوع بالایی که در طرح‌ها و رنگ‌ها دارد، این امکان را فراهم می‌کند که به شکل و ظاهر دلخواه برای هر فضا انتخاب شود. این ویژگی برای دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف بسیار ارزشمند است.

2. سرعت نصب:مقایسه با روش‌های سنتی نصب سقف، نصب سقف کاذب پوششی ای جی وی سریعتر و آسان‌تر است. این موضوع باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

3. مقاومت در برابر شرایط محیطی:این سازه به دلیل مواد مقاومی که در تولید آن به کار می‌روند، مقاوم در برابر ضربه، رطوبت، و تغییرات دما است. این ویژگی باعث افزایش دوام و عمر مفید سقف می‌شود.

4. امکان استفاده در انواع فضاها: سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی در انواع مختلف فضاها از جمله مسکونی، تجاری، صنعتی و عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این انعطاف‌پذیری امکان اجرای پروژه‌های متنوع را فراهم می‌کند.

5. بهره‌وری انرژی: مواد استفاده شده در سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی به دلیل خواص عایق حرارتی و صوتی، می‌توانند به بهره‌وری انرژی در فضاها کمک کنند.

با توجه به این مزایا، سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی به عنوان یک راهکار مدرن و عملی برای دکوراسیون داخلی در انواع پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. این سازه‌ها با ترکیب زیبایی، عملکرد و دوام، گزینه‌ی مناسبی برای افزایش جذابیت و کیفیت فضاهای داخلی محسوب می‌شوند.

آشنایی بیشتر با سقف کاذب پوششی ای جی وی

1. تنوع در طراحی: یکی از مزایای اصلی سقف کاذب پوششی ای جی وی، تنوع بالایی در طراحی و شکل‌دهی به فضاهاست. این امکان به طراحان می‌دهد تا با انتخاب انواع مختلف طرح‌ها و جنس‌ها، هر فضای داخلی را به شکلی منحصر به فرد و هماهنگ با سلیقه و نیاز مشتری خود ایجاد کنند.

2. رنگ‌های متنوع: سازه‌های سقف کاذب پوششی ای جی وی در رنگ‌های مختلف قابل دسترسی هستند. این امکان به ساکنان و معماران این امکان را می‌دهد که با انتخاب رنگ‌های متفاوت، حس و جلب انرژی مختلفی در فضاها ایجاد کنند.

3. جنس‌های متعدد: از جمله مواردی که این سازه‌ها را متنوع می‌کند، استفاده از جنس‌های مختلف مانند آلومینیوم، ورق گالوانیزه و مواد دیگر است. این انتخابات به تناسب با نیازها و شرایط مختلف محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4. نصب آسان: سقف کاذب پوششی ای جی وی نسبت به روش‌های سنتی نصب سقف، با نصب آسان و سریع تر برخوردار است که موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

5. مقاومت در برابر شرایط محیطی: این سازه‌ها با توجه به مواد مقاومی که در ساخت آنها به کار رفته، مقاوم در برابر ضربه، رطوبت، و تغییرات دما هستند.

6. عایق حرارت و صوت: سازه‌های سقف کاذب پوششی ای جی وی به عنوان عایق حرارت و صوت نیز عمل می‌کنند. این ویژگی موجب کاهش نفوذ حرارت و صدا به داخل فضاها می‌شود که به بهره‌وری انرژی و ایجاد فضایی آرام و مطمئن کمک می‌کند.

7. تعمیر و نگهداری آسان:در مقایسه با سازه‌های سنتی، سقف کاذب پوششی ای جی وی به دلیل جزئیات ساختاری و جنس‌های مقاوم به راحتی تعمیر و نگهداری می‌شوند. این ویژگی به صاحبان و مدیران ساختمان کمک می‌کند تا هزینه‌های نگهداری را به حداقل برسانند.

8. استفاده در فضاهای مختلف:باتوجه به ویژگی‌های متعددی که داراست، سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی می‌تواند در انواع فضاها مورد استفاده قرار گیرد؛ از فضاهای مسکونی گرفته تا فضاهای تجاری و صنعتی.

9. محیط‌زیست و قابل بازیافت:بسیاری از مواد مورد استفاده در تولید سازه‌های سقف کاذب پوششی ای جی وی قابل بازیافت هستند. این موضوع باعث کاهش آثار منفی بر محیط زیست می‌شود و به سازه‌های دوستدار محیط زیست تبدیل می‌شود.

در نتیجه، با توجه به مزایای متعدد این سازه‌ها، آنها به عنوان یک گزینه محبوب برای دکوراسیون داخلی و ساختمان‌های مدرن در دنیای امروز شناخته می‌شوند. از تنوع در طراحی گرفته تا امکانات عایق‌های حرارتی و صوتی، سازه‌های سقف کاذب پوششی ای جی وی به عنوان یک ابزار چند منظوره برای بهبود فضاهای داخلی شناخته می‌شوند.

سقف کاذب پوششی ای جی وی امکانات و ویژگی‌های فراوانی دارد که آن را به یک انتخاب مناسب در زمینه دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است. این سازه‌ها با ترکیب زیبایی، کیفیت و امکانات متنوع، به عنوان یکی از راهکارهای پیشرفته و جذاب در زمینه ساختمان و معماری مدرن شناخته می‌شوند.

کلام آخر

سقف کاذب و دیوار کاذب دو مورد از بهترین سازه‌هایی هستند که بشر تا کنون اقدام به ساخت آنها کرده است؛ هر یک از این موارد انواع مختلفی دارد که از ویژگی‌های مختص به خود برخوردار است. از سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی و سازه دیوار کاذب می‌توان در هر محیطی اجرا کرد. از سری مزیت‌های مشترکی که در هر دو سازه وجود دارد می‌توان به مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، زیبایی، سرعت اجرای کار و قیمت مناسب اشاره کرد. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. هدف ما از ارائه مطالب فوق آشنایی هر چه بیشتر شما با سازه سقف کاذب پوششی ای جی وی بود؛ امیدواریم که رضایتمند بوده باشد. مهمترین ویژگی‌هایی که این محصولات ارائه می‌دهند، مقاومت در برابر ضربه و رطوبت است. 

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند این سازه‌ها به عنوان گزینه‌هایی مطمئن و دوام در برابر شرایط مختلف محیطی محسوب شوند.  در عین حال، زیبایی و تنوع ظاهری نیز از جمله مزایای این سازه‌هاست. متنوع بودن در رنگ‌ها و طرح‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا طراحی داخلی مطابق با سلیقه و نیازهای خود را انتخاب کنید. همچنین، سرعت اجرای کار یکی از مزایای مهم این سازه‌هاست. با استفاده از این سازه‌ها، زمان اجرای پروژه‌ها به شدت کاهش می‌یابد که این موضوع در پروژه‌هایی با زمان‌بندی محدود و تحت فشار بسیار ارزشمند است. در نهایت، قیمت مناسب این سازه‌ها از دیگر جذابیت‌های آنهاست. امکان دسترسی به سازه‌های با کیفیت و قیمت مناسب، این سازه‌ها را به یک گزینه محبوب در صنعت ساختمان تبدیل کرده است. با این توضیحات، امیدواریم که اطلاعات ارائه شده به شما در انتخاب بهترین گزینه برای پروژه‌های ساختمانی‌تان کمک کند.