هر چه زمان روبه جلو پیش می‌رود انسان‌ها نیز در تمامی زمینه‌ها پیشرفت می‌کنند؛ یکی از این زمینه‌های پیشرفت، مصالح ساختمانی و تجهیزاتی است که برای ساخت و ساز به کار می‌برند، از جمله آن‌ها می‌توان به سازه کلیک ای جی وی اشاره کرد. شاید برای بسیاری سوال باشد که این چه نوع سازه ای است؟ یا کاربرد آن چیست؟  اگر شما هم جز افرادی هستید که می‌خواهد در این باره اطلاعات بیشتری داشته باشد و پاسخ سوالات خود را بداند، پس ادامه‌ی مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

سازه کلیک چیست؟

امروزه استفاده از سقف‌های کاذب بسیار روال شده است به شکلی که در بسیاری از مکان‌ها مثل بیمارستان‌ها، ادارات، کلینیک‌ها و... به وفور به چشم می‌خورند. سقف‌های کاذب دو اجزای مهم دارند که یکی از آن‌ها سازه کلیک است. سازه کلیک که به آن سپری کلیک نیز گفته می‌شود محصولی خاص از جنس گالوانیزه است که به شکل T طراحی و به بازار عرضه می‌شود.

  • سازه کلیک ای جی وی زمانی که با تایل بسط داده می‌شود، سقف کاذب به وجود می‌آید. برخلاف مصالح خیس مثل گچ و سیمان که برای تکمیل شدن به زمان نیاز دارند تا خشک شوند سپس به ادامه‌ی کار رسیدگی شود، این سازه چنین نیست و در مدت زمان کوتاهی می‌توان طیف وسیعی از آن را بدون فوت وقت اجرا کرد.
  • این نوع از سازه‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند چرا که هر یک از آن‌ها برای قسمت یا مکان مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع سازه‌های که برای ساختن سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرند زیبایی هر چه تمام‌تر را به همراه دارند؛ از این نظر که یک فضای خالی بین سقف اصلی و سازه به وجود می‌آید که از آن می‌توان برای نورپردازی استفاده کرد.
  • کارفرماهایی که می‌خواهند عملیات زیر سازی برای آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود از سازه کلیک ای جی وی استفاده می‌کنند که در ادامه انواع آن را بررسی کردیم.

انواع سازه کلیک

شرکت مهندسی ای جی وی از سطح دانش بالایی در زمینه تولید انواع سازه‌های کلیک، تایل و اتصالات مربوطه برخوردار است به همین دلیل در تولید هر یک از آن‌ها خلاقیت به خرج داده و از هر یک، چندین نوع به بازار عرضه کرده است؛ به طور مثال انواع مختلف سازه کلیک ای جی وی به شرح زیر است:

  • سازه کلیک بال بلند 25/0
  • سازه کلیک بال بلند 30/0
  • سازه کلیک بال کوتاه 25/0
  • سازه کلیک بال کوتاه 30/0

علاوه بر این که این سازه متنوع است حتی می‌توان با توجه به سلیقه مشتری و ست کردن آن با سایر اجزای موجود در محیط، رنگ‌های متنوعی از آن را انتخاب کرد که عبارتند از:

توصیه می‌شود پیش از خرید، به دکوراسیون دقت کنید و با توجه به رنگ قالب یا حتی رنگ مکمل که در آن محیط وجود دارد سازه را انتخاب کنید؛ با این کار به شیک‌تر بودن هر چه بیشتر محیط کمک می‌کنید.

استفاده از سازه کلیک چه مزیت‌هایی به همراه دارد؟

قطعاً زمانی که یک محصول جدید تولید و به بازار عرضه می‌شود بسیاری از خریداران از آن استقبال می‌کنند اما همیشه این استقبال نتیجه‌ی خوبی ندارد؛ به بیان ساده‌تر اینکه اگر محصول فوق کاربردی و مناسب باشد تا همیشه از آن استفاده خواهد شد اما در صورتی که نیازهای مخاطب را آن طور که باید، پاسخ ندهد به سرعت از دور خارج خواهد شد. خوشبختانه سازه کلیک از آن دسته محصولات پرطرفداریست که خرید آن همچنان به قوت پابرجاست؛ اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا؟ پاسخ کاملاً واضح است، به دلیل وجود مزیت‌های زیادی که دارد این چنین است. از سری مزیت‌هایی که این سازه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پوشاندن لوله‌ها و اتصالاتی که درون سقف قرار می‌گیرد.
  • سرعت اجرای این سری از سازه‌ها بیشتر از سازه‌ها و مصالح خیس مثل گچ است.
  • زیبایی چشم نوازی به همراه دارد.
  • در ابعاد متفاوت می‌توان آن را به کار برد.
  • هیچ محدودیتی در اجرای آن وجود ندارد.
  • با توجه به سلیقه مشتری اجرا می‌شود.
  • هزینه اجرا سازه کلیک ای جی وی بسیار مقرون به صرفه است.
  • در فضاهایی که نور کمی دارند به راحتی می‌توان نورپردازی‌های ویژه انجام داد.

اطلاعات تکمیلی راجع به سازه کلیک ای جی وی

اگر تا به این قسمت از مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، اطلاعات کلی راجع به سازه کلیک ای جی وی به دست آورده اید؛ اما برخی از مخاطبان به دلیل حساسیت و دقتی که دارند، می‌خواهند اطلاعات کامل‌تری از این محصول داشته باشند. اطلاعات تکمیلی این محصول بدین شرح است:

  • سازه کلیک 600 میلی متری
  • سازه کلیک 1200 میلی متری
  • سازه کلیک 3600 میلی متری
  • سازه کلیک با زیرسازی 60*60

شاید با خود بگویید چرا برای اجرای یک سقف با یک سطح یکسان، سازه‌هایی با ضخامت متفاوت تولید می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که چون هر یک از آن‌ها مناسب بخش خاصی هستند؛ به طور مثال در قسمت‌هایی از سقف که بار کمتری روی آن قرار دارد می‌توان از سازه نازک‌تری استفاده کرد اما در بخش‌هایی که فشار بیشتر است یا ابعاد وسیع‌تر است باید از سازه کلیک ضخیم‌تر که همان 3600 میلی متری می‌باشد استفاده کرد. هیچکس به اندازه یک کارشناس نمی‌تواند این موضوع را که هر قسمت از سقف به کدام نوع سازه نیاز دارد، تشخیص دهد؛ پس حتماً پیش از اجرا برای دریافت مشاوره به مراکز فروش سازه کلیک ای جی وی مراجعه کنید.

سازه کلیک و تایل گچی

همانطور که از نام این سازه پیداست انتظار می‌رود که از گچ برای ساخت آن استفاده شده باشد. تایل گچی نوعی پوشش است که نه تنها برای سقف بلکه حتی برای دیوار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت این نوع سازه از مخلوط آب و گچ به نسبت‌های استاندارد استفاده می‌کنند.

اگر دقت کرده باشید در برخی منازل، مطب‌ها و یا حتی ادارات دیوارهای میانی و فرعی جنس متفاوتی دارند، به شکلی که می‌توان سبکی و نازک بودن آن را حس کرد؛ در واقع این نوع دیوارها همان تایل‌های گچی هستند. جالب است بدانید که تایل‌های گچی به یک نوع محدود نبوده و انواع مختلفی دارند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تایل گچی ساده یا Plain Gypsum Tiles

ساده بودن این نوع از تایل گچی باعث شده تا به یک محصول عامه پسند تبدیل شود. در واقع تایل گچی ساده هیچ الگو یا طرحی خاصی ندارد به همین جهت برای تمامی مراکز یا محیط‌هایی که به این محصول نیاز دارند مناسب است. 

  • تایل گچی با الگو یا Patterned Gypsum Tiles 

برخلاف محیط‌های رسمی مثل ادارات که نیاز به سادگی و یکدست بودن فضا دارد، برخی از محیط‌ها مثل سالن‌ها یا آرایشگاه‌ها هر چه که طرح و رنگ بیشتری داشته باشد حس شادی بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد. اگر به دنبال محصولی با چنین ویژگی هستید به شما تایل گچی با الگو را پیشنهاد می‌کنیم. محصول فوق را می‌توان با هر طرح و شکل دلخواهی خریداری کرد و با محیط مد نظر تطبیق داد.

  • تایل گچی سه بعدی یا 3D Gypsum Tiles

اگر به طرح‌های سه بعدی و خلاقانه علاقه دارید یا محیط کار شما به شکلی است که نیاز به یک تغییر منحصر به فرد دارد، می‌توانید از تایل گچی سه بعدی استفاده کنید. به کار بردن این نوع سازه می‌تواند به محیط عمق دهد به بیان دیگر اینکه فضا را بیش از آنچه که در واقعیت است، بزرگ نشان دهد. محیط‌هایی که معماری خاصی دارند معمولاً از این نوع تایل استفاده می‌کنند.

  • تایل گچی آکوستیک یا Acoustic Gypsum Tiles

آخرین نوع از تایل‌های گچی مربوط به تایل گچی آکوستیک است که ویژگی منحصر به فردی نسبت به سایر محصولات مشابه دارد، آن هم این است که عایق صدا است یعنی صدا را به خود جذب کرده و به خارج از محیط انتقال نمی‌دهد. اگر به کارهای گویندگی، موسیقی، خوانندگی و... مشغول هستید توصیه می‌کنیم اتاق خود را با استفاده از این تایل عایق کنید؛ چرا که علاوه بر عایق صدا بودن حتی صدای محیط را نیز بهبود می‌بخشد. از سری مکان‌هایی که از این سازه استفاده می‌کنند می‌توان به سالن‌های سینما، همایش، استودیوها و... اشاره کرد.

لازم به ذکر است که هر یک از تایل‌های گچی را می‌توان در ابعاد دلخواه سفارش داد و در محیط مد نظر به کار برد. به بیان دیگر اینکه هیچ محدودیتی در سفارش یا مونتاژ وجود ندارد.

پیش از خرید سازه کلیک باید به چه نکاتی دقت کرد؟

همه‌ی ما از انجام کاری که انجام می‌دهیم هدفی داریم؛ زمانی این هدف به نتیجه می‌رسد که تمامی جوانب را بسنجیم. این موضوع برای سازه کلیک ای جی وی نیز صدق می‌کند؛ به بیان دیگر اگر می‌خواهید پس از اجرای سازه یک نتیجه رضایت بخش داشته باشید پس باید به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از هر چیز ابتدا شرکتی پیدا کنید که محصولات آن بالاترین میزان کیفیت را داشته باشد.
  • میزان بودجه ای که دارید را در نظر بگیرید.
  • ابعاد محیط را با دقت اندازه بگیرید؛ اگر در این کار به خوبی عمل نمی‌کنید پس از یک متخصص کمک بگیرد تا دچار مشکل نشوید.
  • از چند شرکت یا فروشنده‌ی مختلف قیمت سازه را بپرسید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید.
  • به کیفیت و قیمتی که روی هر نوع سازه کلیک قرار داده شده است دقت کنید و پس از بررسی ببینید که آیا ارزش خرید دارد یا خیر؛ برخی از تولید کنندگان محصول بی کیفیت را به قیمت سازه باکیفیت قیمت گذاری می‌کنند که اگر از چنین فروشندگانی خرید صورت بگیرد چیزی جز ضرر به همراه نخواهد داشت.
  • حتی توجه به رنگ و ابعاد سازه کلیک ای جی وی نیز در این میان می‌تواند مهم باشد. در واقع هر چه هماهنگی و هارمونی رنگ یک محیط باهم بیشتر باشد حس بهتری را به مخاطب القا می‌کند.

محصولات مرتبط و متعلقات سازه کلیک شامل چه مواردی می‌شود؟

همانطور که گفتیم از سازه کلیک ای جی وی برای مونتاژ سقف‌های کاذب استفاده می‌شود پس انتظار می‌رود که متعلاقات و محصولات مرتبط دیگری نیز برای اجرای آن وجود داشته باشد. از سری محصولات مرتبط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تایل دکوراتیو

در کناز سازه کلیک نوع دیگری از سازه وجود دارد که برای ساخت و ساز به کار برده می‌شود؛ این متریال که بسیار پرکاربر نیز هست، تایل نام دارد. تایل‌ها در دسته‌های مختلف با ظاهر گوناگون وجود دارند و هر یک برای بخش خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. تایل لمسه 60*60 (آبی نفتی، سبز، زرد، نارنجی، زرشکی)
  2. تایل پازلینگ (گردویی، مشکی، سفید، فندوقی)
  3. لوور موج دار دکوراتیو (فندوقی، مشکی، سفید، گردویی)
  4. لوور سقفی مغتلط (فندوقی، مشکی، سفید، گردویی)
  5. تایل هندسی 5 ضلعی، مربعی، مثلثی (فندوقی، مشکی، سفید، گردویی)
  6. تایل کرایو دکوراتیو
  7. تایل جامبو دکوراتیو
  8. تایل متال لایت
  9. پنل‌های دکوراتیو
  10. تایل پی وی سی

تایل‌های آلومینیومی

همانطور که از نام آن پیداست این نوع از تایل‌ها از جنس آلومینیوم بوده و ضد زنگ است پس می‌توان از آن‌ها در مناطقی با آب و هوای مرطوب نیز استفاده کرد.

  1. تایل آلومینیومی 60*60 ساده سازه پنهان
  2. تایل آلومینیومی 60*60 وسط پانچ سازه پنهان
  3. تایل آلومینیومی 60*60 تمام پانچ سازه پنهان
  4. تایل آلومینیومی 60*60 تمام پانچ طرح فلت
  5. تایل آلومینیومی 60*60 وسط پانچ طرح فلت
  6. تایل آلومینیومی 60*60 ساده طرح فلت

دامپا آلومینیومی

دامپا آلومینیومی نوع دیگری از پوشش سقف است که برای ساخت سقف‌های کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد. دامپاها در ضخامت، طول و عرض‌های متفاوت طراحی و تولید می‌شوند.

  1. دامپا آلومینیومی ساده، وسط پانچ و تمام پانچ
  2. دامپا آلومینیومی عرض 10 سانتی متری

سازه تایل آلومینیومی

نوع دیگری از سازه‌های تایل در بازار وجود دارند که به سازه تایل آلومینیومی معروفند، این سازه‌ها در دو مدل ساده و پانچ دار طراحی و تولید می‌شوند و ابعاد آن‌ها معمولاً 60*60 است. برای مونتاژ کردن این تایل‌ها باهم به محصولات دیگری نیز نیاز است که نمونه آن‌ها در ادامه آورده شده است.

  1. پیچ کله شیپوری 2.5 سانتی متری
  2. میخ و چاشنی بتن
  3. سپری سقف کاذب (طلایی، سفید، مشکی و استیل)
  4. آویز مفتول 4 میلی متر
  5. سازه پنل روکش دار گچی HT90
  6. فنر استیل آویز مفتول

مزیت‌های استفاده از تایل‌های گچی ای جی وی 

در بخش‌های قبلی راجع به تایل گچی و انواع آن صحبت کردیم حال بهتر است کمی بیشتر روی این موضوع فوکوس داشته باشیم و از مزیت‌هایی که این نوع از سازه‌ها می‌توانند به همراه داشته باشند بگوئیم؛ از سری مزیت‌هایی که تایل‌های گچی دارند عبارتند از:

  • به محیط ظاهری زیبا و یکدست می‌دهند

زیبا و یکدست بودن تایل‌های گچی بر هیچکس پوشیده نیست. محیط‌هایی که ای این تایل‌ها استفاده می‌کنند ظاهری بسیار شیک و لاکچری دارند به خصوص اگر تایل گچی طرحدار باشد. در صورتی که بخواهید جلوه‌ی بیشتری با هارمونی رنگی در محیط ایجاد کنید حتی می‌توانید تایل‌ها را رنگ آمیزی نیز کنید.

  • نصب آن‌ها به راحتی انجام می‌شود

از دیگر مزیت‌های تایل گچی می‌توان به نصب آسان آن اشاره کرد. تایل‌های گچی برخلاف سایر مصالح و تجهیزات ساختمانی در مدت زمان کوتاهی نصب می‌شوند و بلافاصله پس از نصب می‌توان در محیط فعالیت داشت بدون این که نیاز به فوت وقت برای خشک شدن باشد. نکته‌ی قابل توجه در خصوص آن این است که اگر زمانی بخشی تایل خراب شده به جای تعویض تمام دیوار می‌توان بخش تخریب شده را ترمیم و بازسازی کرد.

  • عمر طولانی دارند 

هر وسیله یا محصولی که وجود دارد در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شود می‌تواند طول عمر زیادی داشته باشد این موضوع برای تایل گچی نیز صدق می‌کند؛ اما باید بگوئیم که این سازه به خودی خود طول عمر بالایی دارد چرا که در ساخت آن از باکیفیت‌ترین مواد استفاده می‌شود به گونه ای که تا سال‌ها در محیط داخلی سالم خواهد ماند.

  • در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردارند

در تولید تایل‌های گچی از موادی استفاده می‌کنند که رطوبت را به راحتی به خود جذب نمی‌کند؛ به شکلی که اگر از یک برند باکیفیت خریداری شود حتی می‌توان در حمام‌ها، بالکن‌ها و محیط‌هایی که تقریباً رطوبت زیادی دارند نیز مورد استفاه قرار گیرد. پس با اطمینان خاطر برای خرید آن اقدام کنید چرا که هیچگونه تغییر ظاهری به همراه ندارند.

  • با سایر مواد سازگاری دارند

سازگار بودن تایل‌های گچی با سایر مواد مثل رنگ، دیگر موضوعی است که به عنوان مزیت‌های قابل تامل از آن یاد می‌شود. در واقع هر زمان که نیاز به تغییر دکوراسیون با کمترین هزینه را داشته باشید می‌توانید تنها با یک رنگ زدن ظاهر محیط مد نظر خود را به کلی تغییر دهید.

  • صدا و حرارت را از خود عبود نمی‌دهند

و اما آخرین مزیت تایل گچی این است که صدا و حتی حرارت را از خود عبود نمی‌دهد؛ این یعنی می‌توان در محیط‌هایی که نسبت به صدا حساسیت ویژه ای دارند مثل استودیو ها از آن استفاده کرد؛ یا این که در محیط‌هایی که هوا گرم یا سرد است با استفاده از تایل‌های گچی دمای محیط را پایدار نگهداشت.

نحوه نصب سازه کلیک ای جی وی به چه صورت است؟

برای این که نصب سازه کلیک ای جی وی در سقف کاذب را بهتر درک کنید آن را به چند بخش تقسیم کرده ایم و هر یک را به طور کامل توضیح داده ایم.

  • اولین قدم در نصب، مشخص کردن نحوه کلی چیدمان

اولین کاری که باید پیش از هر چیزی انجام دهید این است که شکل کلی چیدمان سازه کلیک و تایل سقفی را مشخص کنید. در بخش‌های قبلی گفتیم که تایل‌ها شکل‌های متفاوتی دارند که راحت‌ترین آن‌ها برای نصب، نوع مربعی آن است. با انتخاب تایل مربعی تقریباً به هیچ چیدمان خاصی نیاز ندارید چرا که طول و عرض یکسانی داشته و کار با آن راحت است. در صورتی که کارفرما بخواهد از شکل‌های دیگر این سازه استفاده کنید باید با استفاده از یک استراتژی خاص اقدام به چینش کنید زیرا ممکن است آنطور که باید به نتیجه زیبایی دست پیدا نکنید.

بر اساس آمار به دست آمده از تجربیات نصاب‌ها و البته استاندارهای موجود، تایل سقفی را باید بین 10 تا 15 سانتی متر پایین‌تر از سازه قبلی قرار داد. برای این که در کار خود بیش از پیش و بدون خطا پیش بروید حالا باید نقشه تایل‌ها را بکشید و به صورت مرحله به مرحله پیش ببرید.

  • قدم بعدی نصب و اجرای نبشی‌ها

بعد از ترسیم نقشه و چگونگی قرار گیری هر یک از تایل‌ها روی سازه کلیک ای جی وی، حالا نوبت به قرار دادن تک به تک آن هاست. در این مرحله نبشی‌های سقفی فاکتور مهم و اساسی به حساب می‌آیند چرا که مانند یک باربر عمل کرده و سنگینی تایل‌ها را به دوش می‌کشند. در صورتی که مراحل نصب در این مرحله به درستی صورت نگیرد، تایل‌ها و سایر متعلقات تراز نمی‌شوند در نتیجه ظاهر خوبی حاصل نمی‌شود.

  • مرحله سوم، نصب سپری‌ها

بعد از بررسی ارتفاع مناسب نبشی‌ها از سازه قبلی و نصب آن‌ها به صورت تراز شده، حالا نوبت به نصب کردن سپری‌های عمودی است؛ سپری‌های عمودی به این خاطر نصب می‌شوند تا سقف کاذب دوام و استحکام بیشتری پیدا کند. پس از اتمام این مرحله برای محکم کاری هر چه بیشتر، باید از یک طناب کمک گرفت؛ مطمئن باشید خروجی ایمنی کار به شکلی است که هم کارفرما رضایت کافی دارد هم این که خود نصاب آسوده خاطر است.

  • و در نهایت نصب تایل سقفی

آخرین مرحله از نصب سازه کلیک ای جی وی و دیگر متعلقات، نصب کردن تایل‌های سقفی است. سیم مفتولی و فنر آویز دو محصولی هستند که برای نصب تایل مورد نیاز و ضروری هستند. در صورتی که فضای مد نظر نور کافی ندارد می‌توانید از نورپردازی نیز برای آن استفاده کنید؛ البته این کار را باید پیش از اجرا و نصب انجام داد از آن گذشته مشورت کارفرما با نصاب نیز در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد.

تایل گچی پانچ دار چیست؟

تایل‌های گچی پانچ دار نوع دیگری از تایل‌ها هستند با این تفاوت که از آن‌ها برای ساخت دیوارهای کاذب استفاده نمی‌شود بلکه تنها برای سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تایل‌های گچی پانچ دار از لحاظ کیفیتی مانند نوع ساده آن هستند اما ظاهری متفاوت دارند بدین شکل که روی آن‌ها سوراخ‌های متعدد با فواصل یکسان از هم وجود دارد. 

این نوع از سازه به صورت مربع‌هایی از جنس گچ و پی وی سی تولید می‌شوند که ابعاد آن‌ها 60*60 و استاندارد است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن این است که از این سازه می‌توان روی هر سطوحی استفاده کرد؛ تنها به این خاطر که از جنس گچ است. عمده رنگی که برای تایل‌های گچی پانچ دار استفاده می‌شود، سفید است چرا که این رنگ با هر محیطی همخوانی داشته و به راحتی با هارمونی محیط مطابقت پیدا می‌کند. 

به علت وزن کم و مقاومتی که تایل گچی پانچ دار دارد برای بسیاری از محیط‌ها به راحتی قابل اجرا و مونتاژ شدن است. بهترین نوع آن ضخامت 8 میلی متری دارد که این یعنی بالاترین کیفیت و استحکام را به همراه خواهد داشت.

آیا برای نصب سازه کلیک ای جی وی حتماً باید به متخصص آن مراجعه کرد؟

قطعاً که همین طور است؛ درست مانند هر شغل دیگری که تنها متخصص آن می‌تواند کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، برای نصب سازه کلیک ای جی وی نیز بایستی حتماً متخصص آن اقدام به انجام آن کند. توجه داشته باشید که برخی از افراد به صورت آماتور و نه تخصصی انجام این کار را یاد گرفته اند و در بازار کار مشغول شده اند اما کار آن‌ها هیچ تضمینی ندارد حتی ممکن است پس از اتمام کار مشکلاتی نیز به وجود بیاید. 

توصیه می‌کنیم پیش از بستن قرارداد حتماً نمونه کار از او بخواهید و حتی راجع به چیزی که انتظار دارید با او مشورت کنید؛ برداشتن هرگونه ابهامی در این زمینه رضایت هر دو طرف را به همراه دارد. بهترین کار برای پیدا کردن یک شخص متخصص در زمینه مونتاژ و نصب سازه کلیک ای جی وی پرس و جو از شرکت‌های تولید کننده، اطرافیان و حتی سایت‌های مختلف است.

ابزارهای مورد نیاز برای نصب سازه کلیک 

مانند هر شغلی که یکسری ابزارهای خاص نیاز دارد، برای نصب سازه کلیک نیز به یکسری ابزارهای مرتبط به آن نیاز است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سپری از جنس گالوانیزه در اندازه‌های 3.60، 1.20 و 60/0
  • جک بالابر
  • نبشی از جنس گالوانیزه L24 مناسب برای دور سقف
  • جک نگهدارنده
  • نبشی از جنس گالوانیزه HT90 
  • سوهان گرد
  • کاردک
  • سنباده دسته دار
  • فنر آویز یا سیم مفتولی
  • کاردک زاویه دار داخلی و خارجی
  • ماله استیل
  • دستگیره حمل تایل
  • گاری حمل تایل
  • سنباده ماله ای
  • ظرف برای آماده سازی
  • انبر پانچ
  • همزن برای یک دست کردن و مخلوط کردن رنگ
  • تیغ مخصوص برش دادن
  • ریسمان رنگی
  • سوهان برش قرقره ای
  • گردبر
  • لیسه
  • کمچه
  • غلتگ رنگ
  • قیچی استیل
  • رنده
  • اره چاقویی

هنگام خرید هر یک از این وسایل به کیفیت آن توجه کنید، هر چه که کیفیت بالاتر باشد طول عمر وسایل نیز بیشتر خواهد بود؛ شاید قیمت محصولات باکیفیت بالا باشد اما به این نکته توجه کنید که شما یک بار آن را می‌خرید و تا سال‌ها دیگر نیازی به هزینه و خرید مجدد ندارید.

سازه کیلک و قیمت آن

یکی از معضلاتی که همواره خریداران با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند قیمت محصولات است؛ این موضوع راجع به سازه کلیک نیز وجود دارد یعنی مشتریان راجع به هزینه‌های موجود همیشه نگرانی‌های خاص خود را دارند. برخی از کالاها به گونه ای هستند که قیمت آن‌ها مشخص است یعنی می‌توان برای طولانی مدت آن را قیمت گذاری کرد بدون اینکه تغییر خاصی داشته باشد که البته این موضوع برای سازه‌های کلیک صدق نمی‌کند. 

همانطور که می‌دانید در کشور ما همیشه تورم وجود دارد و قیمت اجناس دائماً در حال تغییر به خصوص بالا رفتن است به همین دلیل نمی‌توان یک قیمت واحد را حتی در یک بازه مشخص تعریف کرد. بهترین راه برای اطلاع از قیمت سازه این است که به طور مستقیم با تولید کننده آن صحبت شود؛ با این کار نه تنها از قیمت‌های بروز شده مطلع می‌شوید بلکه بدون داشته واسطه و پرداخت هزینه اضافی می‌توانید به میزان دلخواه از این سازه تهیه کنید.

معرفی انواع تایل گچی پانچدار ای جی وی

طراحان و تولید کنندگان تایل‌های گچی پانچ دار برای اینکه به سلیقه مشتریان احترام بیشتری بگذارند، این محصول را در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه کرده اند. از جمله تایل‌های گچی پانچ دار می‌توان موارد زیر را نام برد:

تایل پانچ گرد منظم

تایل پانچ گرد منظم، یکی از انواع تایل‌های پانچ دار است؛ همانطور که از نامگذاری آن پیداست می‌توان فهمید که پانچ‌ها یا سوراخ‌هایی که روی آن وجود دارند به شکلی منظم و با اندازه ای دقیق از هم قرار گرفته اند. 

تایل پانچ گرد نامنظم

اگر جز آن دسته از افراد هستید که به نظم داشتن اشیا اعتقاد خاصی ندارد و در بی نظمی‌ها، ترتیب خاصی می‌بیند پس تایل پانچ گرد نامنظم می‌تواند برای شما گزینه ای بسیار مناسب به حساب آید. ابعاد این نوع از پانچ‌ها تفاوتی با نوع منظم آن ندارد یعنی همگی در ابعاد 60*60 تولید می‌شوند و تنها تفاوت آن‌ها با هم، پانچ‌هایی است که روی هر یک قرار دارد.

تایل پانچ مربع منظم

ویژگی‌های این نوع تایل پانچ درست شبیه به تایل پانچ گرد منظم است با این تفاوت که پانچ‌های روی این تایل به صورت مربعی ایجاد شده اند این در حالیست که در تایل گرد تمامی پانچ‌ها دایره ای شکل بودند. توجه داشته باشید که انتخاب هر یک از این سازه‌ها تفاوتی در کیفیت و نتیجه نهایی ایجاد نخواهد کرد یعنی هر کس با توجه به سلیقه و نیاز خود می‌تواند نسبت به خرید آن‌ها اقدام کند. از هر یک از این تایل‌های پانچ دار می‌توان برای مکان‌هایی که به شکلی خاص نیاز به سبک سازی دارند مثل دانشگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، تالارها و... استفاده کرد.

از سازه کلیک ای جی وی برای چه مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

سازه کلیک ای جی وی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد تقریباً در هر جایی قابل نصب و اجراست؛ از سری مکان‌هایی که بیش از پیش از این سازه به چشم می‌خورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمارستان
  • درمانگاه
  • سالن سینما یا تئاتر
  • سالن‌های آرایشی
  • ایستگاه مترو
  • و...

موارد ذکر شده شاید به چشم همه‌ی شما خورده باشد اما چیزی که در ادامه شرح می‌دهیم برای هر کسی آشنایی ندارد. از دیگر موارد استفاده از سازه کلیک ای جی وی، برپاسازی غرفه‌ها و نمایشگاه هاست؛ هر ساله در دنیا نمایشگاه‌های بین المللی یا حتی داخلی زیادی با موضوعات متفاوت برپا می‌شود که هر یک از آن‌ها به یک اتاقک با ابعاد متفاوت نیاز دارند، از آن جایی که از این غرفه‌ها تنها چند روز استفاده می‌شود در نتیجه ساخت آن‌ها از مصالحی که دائم باشند به صرفه نیست؛ بهترین کار استفاده از سازه کلیک همراه با تایل و متعقلات آن است زیرا هم به راحتی مونتاژ می‌شوند و هم هر زمان که نیاز نبود بدون هیچ تخریبی می‌توان آن را جمع و حتی دوباره استفاده کرد.

پیش از نصب سازه کلیک چه اقداماتی باید انجام داد؟

درست است که نصب سازه کلیک چندان سختی ندارد اما با این حال نیاز به تخصص نیز دارد. به همین دلیل لازم است پیش از اینکه اقدام به نصب آن شود یکسری نکات را در خصوص آن رعایت کرد. نکاتی مثل:

  • مد نظر قرار دادن ابعاد و متراژ محیط
  • توجه به نوع سازه کلیک (سازه بال بلند یا بال کوتاه)
  • بررسی فشار بار سقف؛ منظور از فشار بار سقف این است که بدانیم در کدام بخش از سقف باید از سازه کلیک و متعلقات ضخیم‌تر و بادوام‌تر باید استفاده کرد.
  • پیدا کردن طرح و نقشه دلخواه 

در نظر قرار دادن هر یک از این موارد می‌تواند علاوه بر اینکه نتیجه بهتری به همراه داشته باشد بلکه به کارها نیز سرعت ببخشد چرا که همه چیز طبق نقشه راه، پیش رفته است.

چرا سازه کلیک ای جی وی؟

مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث می‌شود یک محصول از رقبا پیشی بگیرد، کیفیت در کنار قیمت مناسب آن است که خوشبختانه سازه کلیک ای جی وی هر دو مورد را داراست. البته تنها این موارد نیست که باعث برجسته شدن این محصول می‌شود بلکه تنوع، طول عمر زیاد و... نیز در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

بحث دیگری که شاید بسیاری از مردم به آن توجه نداشته باشند، نبود واسطه بین خریدار و تولید کننده است؛ زمانی که شما محصولی را به صورت مستقیم از تولید کننده می‌خرید هزینه‌های اضافی در خصوص آن پرداخت نخواهید کرد در نتیجه به دلیل اختلاف قیمتی که در بازار وجود دارد شما برای خرید باکیفیت‌ترین محصول ترغیب می‌شوید.

طول عمر سازه ای جی وی چقدر است؟

سازه‌های ای جی وی از آن جایی که از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند و فلزی هستند پس انتظار می‌رود که طول عمر بالایی داشتند باشند به شکلی که با یک بار خرید این محصول و به کار بردن آن، دیگر نیاز به تعویض آن پس از چند سال نباشد. البته این بدان معنا نیست که تمامی فلزات از این ویژگی برخوردارند.

  • درست است که ورق‌های گالوانیزه طول عمر بالایی دارند و به این راحتی از بین نمی‌روند اما این موضوع زمانی صدق پیدا می‌کند که مستلزم رعایت و در نظر گرفتن یکسری نکات باشد در غیر اینصورت شاید انتظارات مشتری را برآورده نکند. نکاتی که با طول عمر سازه ای جی وی ارتباط مستقیم دارد را می‌توان به شرح زیر لیست کرد:
  • به شرکتی که سازه کلیک را طراحی و تولید کرده است دقت کنید.
  • نسبت به کیفیت محصول حساسیت به خرج دهید چرا که کیفیت‌های پائین با آلیاژهای دیگر ممکن است ترکیب شوند از همین رو امکان پوسیدگی یا زنگ زدگی آن وجود خواهد داشت.
  • اگر ساختمان چند طبقه است به لوله‌های هر طبقه دقت کنید که نشتی نداشته باشد چرا که ممکن است رطوبت آن به سقف طبقه زیرین برسد و سازه را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع تایل‌های ای جی وی

تایل‌ها بخشی از سازه‌هایی هستند که به همراه سازه کلیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و در نهایت سقف کاذب را تشکیل می‌دهند؛ البته برخی از آن‌ها که به تایل گچی شناخته می‌شوند را می‌توان به عنوان دیوار کاذب نیز استفاده کرد. سازه‌هایی که برای تایل‌های ای جی وی تولید می‌کنند انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها ویژگی خاص و برای مورد مشخصی استفاده می‌شوند. از سری تایل‌های ای جی وی ومی توان به موارد زیر اشاره کرد:

تایل گچی حصیری

این نوع از تایل که از جنس گچ تولید شده است ظاهری شبیه به حصیر دارد یعنی خطوط ایجاد شده روی آن به صورت عمودی و افقی ایجاد شده اند. از این مدل تایل‌ها بیشتر برای ادارات و دفاتر استفاده می‌شود.

تایل گچی تخم مرغی

نام این نوع تایل شاید کمی عجیب به نظر برسد اما ظاهر آن بسیار شیک و ساده است. منظور از تایل تخم مرغی وجود اشکالی روی آن است که شبیه به تخم مرغ و بیضی شکل هستند.

تایل گچی آکوستیک

زیباترین نوع تایل مربوط به تایل گچی آکوستیک می‌باشد زیرا که ظاهر آن به شکل ویژه ای طراحی شده است. از آن گذشته با عایق صدا بودن توانسته خود را بیش از پیش در دل خریداران جا کند.

بررسی مقاومت و اشتعال زایی سازه کلیک 

ایمنی ساختمان هم از نظر مهندسان و ناظران کیفی و هم از نظر خریداران همیشه حرف اول را می‌زند. توجه به مصالح به کار رفته شده در ساخت، کیفیت و مقاومت آن ایمنی کلی ساختمان را معنا می‌بخشد. در مبحث سازه کلیک چیزی که قابل تامل است، بررسی میزان مقاومت آن در برابر آتش سوزی می‌باشد؛ یعنی چیزی که همه‌ی افراد نسبت به آن حساس هستند.

از آن جایی که سازه کلیک ای جی وی از گالوانیزه ساخته شده و ورق‌های تایل که همراه با آن به کار برده می‌شوند نیز از همین جنس یا گچی هستند پس می‌توان با خاطری آسوده نسبت به اجرای آن اقدام کرد.  شاید یکی از دلایلی که امروزه در اکثر ادرات، بیمارستان‌ها، تالارها، سالن‌ها و... از سازه کلیک استفاده می‌شود همین خاصیت ضد اشتعال بودن آن باشد؛ با اجرای این سازه ایمنی محیط به کلی بالا می‌رود.

کلام آخر

سازه کلیک یکی از محصولاتی است که از جنس گالوانیزه بوده و همراه با تایل‌های سقفی برای اجرای سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از سازه به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نصب می‌شود به همین دلیل است که محبوبیت خاصی بین افراد پیدا کرده است؛ البته مزیت‌های آن به همین جا ختم نمی‌شود و بیش از این هاست. لازم به ذکر است که سازه کلیک در ابعاد و نوع‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شود پس بهتر است هنگام خرید، از فروشنده مشاوره بگیرید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید صمیمانه سپاسگزاریم، هدف ما از ارائه مطالب فوق آشنایی هر چه بیشتر شما با سازه کلیک ای جی وی بود؛ امیدواریم که رضایت کافی را از آن دریافت کرده باشید.